رقبای جایزه شیر طلایی از راه می‌رسند / جشنواره ونیز 72 با ˝اورست˝ آغاز می‌شود

هفتاد و دومین دوره قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی دنیا از چهارشنبه دوم سپتامبر (11 شهریور) با نمایش تریلر ˝اورست˝ به کارگردانی بالتازار کورماکور آغاز خواهد شد.

جشنواره فیلم ونیز از امروز آغاز می‌شود و لیدو در مدت 11 روز میزبان اولین نمایش جهانی ده‌ها فیلم از سینماگران شاخص و تعداد زیادی از ستاره‌های سینما خواهد بود. در این مدت 55 فیلم بلند سینمایی در ونیز نمایش داده می‌شود که از بین 3193 فیلم متقاضی انتخاب شده‌اند.

آثار انتخاب‌شده شامل فیلم‌های استودیویی و فیلم‌های تولید واحدهای ویژه استودیوها با حضور ستاره‌های درجه یک – مانند جیک جیلنهال (“اورست”)، جانی دپ (“عشاء ربانی سیاه”) و ادی ردمین (“دختر دانمارکی”) – است که بار دیگر جایگاه ونیز را به عنوان یک تریبون قابل اتکا‌ برای آشنایی با رقبای جدی فصل جوایز سینمایی مورد تأکید قرار می‌دهد. گذشته از این تازه‌ترین ساخته‌های چارلی کافمن، الکساندر سوکوروف، مارکو بلوکیو و خیلی دیگر از سینماگران مؤلف بین‌المللی در لیدو روی پرده می‌روند.

تریلر “اورست” به کارگردانی بالتازار کورماکور فیلمساز ایسلندی با بازی جیلنهال فیلم افتتاحیه جشنواره است و در بخش خارج از مسابقه اکران می‌شود. این فیلم از روی اتفاقات واقعی ساخته شده و درباره تلاش برای فتح بلندترین کوه کره زمین است.

download (3)
جیک جیلنهال در صحنه‌ای از فیلم “اورست”

“اورست” تولید مشترک آمریکا و بریتانیا و درباره دو گروه اکتشافی است که در 1996 تلاش کردند هنگام صعود به قله اورست در کولاک برف خود را زنده نگه دارند. جیلنهال در فیلم نقش اسکات فیشر، جیسن کلارک در نقش راب هال، جاش برولین در نقش بک ودر و جان هاوکز در نقش داگ هانسن ظاهر شده‌اند. رابین رایت، مایکل کلی، سام ورثینگتن، کایرا نایتلی و امیلی واتسن از دیگر بازیگران “اورست” هستند که در نپال در تپه‌های پای کوه اورست، آلپ در ایتالیا، استودیوهای چینه‌چیتا در رم و استودیوهای پاین‌وود در بریتانیا فیلمبرداری شده است.

انتخاب “اورست” به عنوان فیلم افتتاحیه یک پیروزی دیگر برای آلبرتو باربرا مدیر هنری جشنواره فیلم ونیز بعد از نمایش “بردمن” فیلم افتتاحیه جشنواره سال گذشته و تریلر علمی تخیلی “جاذبه” در 2013 است. هر دو فیلم بعداً در فصل جوایز سینمایی و در نهایت در جوایز اسکار درخشیدند.

رقابت 21 فیلم برای دریافت جایزه شیر طلایی

فیلم انگلیسی‌زبان “یک لکه بزرگ‌تر” به کارگردانی لوکا گوادانینو فیلمساز ایتالیایی با بازی داکوتا جانسن، رالف فاینس، تیلدا سوئینتن و ماتیاس خونارتس یکی از 21 فیلم بخش مسابقه بین‌الملل و یکی از رقبای نویدبخش جایزه شیر طلایی است. این فیلم یک درام روان‌شناختی درباره یک ستاره راک معروف و یک فیلمساز (خونارتس و سوئینتن) است که برای تعطیلات به جزیره ایتالیایی و آفتاب‌خورده پانتلریا سفر کرده‌اند. فیلم جنایی “طایفه” به کارگردانی پابلو تراپرو کارگردان آرژانتینی دیگر فیلم مطرح بخش مسابقه بین‌الملل است.

“Anomalisa” ساخته چارلی کافمن فیلمنامه‌نویس و کارگردان نامتعارف آمریکایی یکی دیگر از فیلم‌هایی است که احتمالاً مشتاقان فراوان خواهد شد. کافمن که علاقه‌مندان سینما او را به عنوان نویسنده یا یکی از نویسندگان فیلم‌های تحسین‌شده مانند “جان مالکوویچ بودن”، “اقتباس” و “درخشش ابدی یک ذهن پاک” می‌شناسند، فیلم جدید خود را با همکاری دوک جانسن کارگردانی کرده است. فیلم درباره مردی است که با نداشتن توانایی برای برقراری ارتباط با دیگران دست و پنجه نرم می‌کند. این اولین فیلم بلند داستانی کافمن بعد از “نیویورک، جزء به کل” با بازی فیلیپ سیمور هافمن در 2008 است که در بخش مسابقه شصت و یکمین جشنواره کن پخش شد.

در مجموع، پنج فیلم آمریکایی در بخش مسابقه اصلی بخت دریافت جایزه شیر طلایی و دیگر جوایز این بخش را دارند: “قلب یک سگ” به کارگردانی لوری اندرسن فیلمی درباره از دست دادن است.

“همتایان” ساخته درک دورموس یک داستان عاشقانه آینده‌گرایانه است که در دنیایی که در آن احساسات ریشه‌کن می‌شوند، روی می‌دهد.

“دختر دانمارکی” به کارگردانی تام هوپر دیگر فیلم آمریکایی این بخش است. ردمین که سال گذشته برای فیلم “نظریه همه چیز” برنده اسکار بهترین بازیگر مرد شد در “دختر دانمارکی” نقش اولین فردی را بازی می‌کند که عمل جراحی تغییر جنسیت انجام داد. داستان فیلم اوایل دهه 1920 در کپنهاگ روی می‌دهد.

download (4)
“جانوران بدون کشور”

“جانوران بدون کشور” به کارگردانی کری فوکوناگا، کارگردان نوظهور (“جین ایر” و سریال “کارآگاه واقعی”) درباره یک کودک‌سرباز در آفریقای غربی است که مجبور می‌شود زیر نظر یک جنگ‌سالار با بازی ایدریس البا خدمت کند.

الکساندر سوکوروف استاد روسی با فیلم “Francofonia” (با نام دیگر “لوور تحت اشغال آلمان”) در بخش مسابقه اصلی شرکت می‌کند. فیلم جدید سوکوروف که در لوور فیلمبرداری شده است، ارتباط بین هنر و جنگ را مورد سئوال قرار می‌دهد. اولیویه پر مدیر هنری سابق جشنواره لوکارنو که اکنون رئیس آرته فرانس سینما است، یکی از تهیه‌کنندگان فیلم است. سوکوروف سال 2011 برای “فاوست”‌ برنده جایزه شیر طلای جشنواره ونیز شد.

سینمای ایتالیا بجز “یک لکه بزرگ‌تر” که اولین فیلم بلند داستانی لوکا گوادانینو بعد از “من عشق هستم” در 2009 است، فیلم “خون خون من” به کارگردانی مارکو بلوکیو کارگردان کهنه‌کار ایتالیایی را هم در بین رقبای جایزه شیر طلا دارد. آلبا رورواچر در این درام تاریخی نقش یک زن اشراف‌زاده در قرن هفدهم را بازی می‌کند که یک راهبه می‌شود و آشنایی او با یک افسر جوان ارتش و برادر دوقلوی او اتفاقاتی در پی دارد.

“انتظار” اولین فیلم پی‌یرو مسینا دیگر فیلم ایتالیایی بخش مسابقه بین‌الملل است. ژولیت بینوش در این فیلم بازی می‌کند که دستانش در سیسیل روی می‌دهد. مسینا دستیار اول پائولو سورنتینو در فیلم‌های “این جا باید باشد” با بازی‌شان پن و “زیبایی بزرگ” بود.

“یادت باشد” ساخته آتوم اگویان کارگردان کانادایی ارمنی‌تبار تولید مشترک کانادا و آلمان، دیگر رقیب جایزه شیر طلایی است. دین نوریس، کریستوفر پلامر، مارتین لاندو و برونو گانتس در این تریلر با موضوع انتقام بازی می‌کنند.

از سوی دیگر سینمای فرانسه در بخش مسابقه اصلی حضوری پررنگ دارد، به طوری که از 21 فیلم این بخش 9 فیلم فرانسوی یا تولید مشترک با فرانسه هستند. “L’hermine” به کارگردانی کریستیان ونسان (فرانسه)، “جنون” به کارگردانی امین آلپر (ترکیه، فرانسه، قطر)، “مارگریت” به کارگردانی زاویه جانولی (فرانسه، جمهوری چک، بلژیک)، “Per amor vostro”‌ ساخته جوزپه‌ام. گائودینو (ایتالیا، فرانسه)، “رابین، روز آخر” به کارگردانی آموش گیتای (اسرائیل، فرانسه)، “Behemoth” ساخته ژائو لیانگ (چین، فرانسه) و “رود بی‌پایان” به کارگردانی الیور هرمانوس (آفریقای جنوبی، فرانسه) از تولیدات فرانسوی این بخش هستند. “Looking for Grace” ساخته سو بروکس (استرالیا)، “11 دقیقه” به کارگردانی یرژی اسکولیموفسکی (لهستان) و “Desde alla” ساخته لورنزو ویگاس (ونزوئلا، مکزیک) فهرست فیلم‌های این بخش را کامل می‌کنند.

سینمای آسیا امسال در جشنواره کن حضوری پررنگ داشت، اما در این دوره جشنواره ونیز خبر چندانی از سینمای این قاره نیست. در این شرایط کمدی چینی “آقای شش” به کارگردانی هو گوان 12 سپتامبر (21 شهریور) به عنوان فیلم اختتامیه روی پرده می‌رود. فنگ شاوگنگ کارگردان موفق چینی که گاهی اوقات در فیلم‌ها بازی می‌کند، در “آقای شش” نقش یک قلدر سابق را دارد که باید پسرش را از دست گروهی نوچه گانگستر رها کند.

برندگان بخش مسابقه بین‌الملل را چه کسانی انتخاب می‌کنند؟

آلفونسو کوارون کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده و تدوینگر مکزیکی که در 2014 برای “جاذبه” برنده جوایز اسکار بهترین کارگردان و بهترین فیلم شد، ریاست هیئت‌داوران بخش مسابقه اصلی را به عهده دارد. الیزابت بنکس بازیگر و کارگردان آمریکایی، دایان کروگر بازیگر آلمانی، نوری بیلگه جیلان کارگردان ترک که سال 2014 برای فیلم “خواب زمستانی” جایزه نخل طلای جشنواره کن را دریافت کرد و پاول پاولیکوفسکی کارگردان بریتانیایی متولد ورشو که سال گذشته فیلم “ایدا” به کارگردانی او برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد، از داوران این بخش هستند. امانوئل کاره نویسنده، فیلمنامه‌نویس و کارگردان فرانسوی، هو سیائو-سین کارگردان تایوانی که امسال در کن برای فیلم “آدمکش”‌جایزه بهترین کارگردانی را برد، فرانچسکو مونزی کارگردان ایتالیایی و سازنده فیلم “ارواح سیاه” و لین رمزی کارگردان و فیلمنامه‌نویس بریتانیایی و سازنده فیلم “باید درمورد کوین صحبت کنیم”، دیگر داوران بخش مسابقه بین‌الملل هستند. کوارون و همکارانش در بخش مسابقه بین‌الملل برنده جایزه شیر طلایی و هفت جایزه دیگر این بخش را انتخاب می‌کنند.

نمایش چند فیلم شاخص در بخش خارج از مسابقه

مایکل کیتن در “مرکز توجه” که در بخش خارج از مسابقه ونیز نمایش داده می‌شود، نقش والتر رابینسن خبرنگار بوستون گلوب را بازی می‌کند که سال 2003 گزارش او درباره رسوایی سوء استفاده جنسی کلیسای کاتولیک برنده جایزه پولیتزر شد. جالب اینکه امسال برای اولین بار فیلمی تولید واتیکان در لیدو روی پرده می‌رود. این فیلم “کوچک‌ترین ارتش دنیا” به کارگردانی جان‌فرانکو پانونه است که آن هم در بخش خارج از مسابقه نشان داده می‌شود.

درام جنایی “عشاء ربانی سیاه” به کارگردانی اسکات کوپر کارگردان آمریکایی نیز در بخش خارج از مسابقه روی پرده می‌رود. این فیلم با بازی جانی دپ جمعه چهارم سپتامبر (13 شهریور) در سالن سالا گرانده در پلاتزو دل سینما در لیدو روی اکران می‌شود. “عشاء ربانی سیاه” فیلمی زندگی‌نامه‌ای درباره جیمز “وایتی” بالجر گانگستر اهل بوستون (دپ) است که بعدها جاسوس اف‌بی‌آی شد و در دهه‌های 1970 و 1980 و اوایل دهه 1990 از این جایگاه برای از میان بردن رقبای تبهکار خود استفاده کرد. برادران وارنر این فیلم را 18 سپتامبر (27 شهریور) اکران عمومی می‌کند. داکوتا جانسن، بندیکت کامبربچ، کوین بیکن، جوئل اجرتن و پیتر سارسگارد از دیگر بازیگران “عشاء ربانی سیاه” هستند که از روی کتاب “داستان واقعی یک اتحاد شوم بین اف‌بی‌آی و اراذل و اوباش ایرلندی” نوشته دیک لیر و جرارد اونیل ساخته شده است.

پوستر فیلم “عشاء ربانی سیاه”با بازی جانی دپ

ستاره‌های زیادی در فیلم‌های این دوره جشنواره ونیز حضور دارند که می‌توانند توجه رسانه‌ها را جلب کنند. تریلر “با من برو” به کارگردانی دانیل آلفردسن تولید آمریکا، کانادا و سوئد یکی از این فیلم‌هاست. آنتونی هاپکینز، ری لیوتا و جولیا استایلز در این فیلم بازی می‌کنند که در بخش خارج از مسابقه حضور دارد. استایلز نقش زنی جوان را بازی می‌کند که به شهر زادگاه خود باز می‌گردد و تحت آزار مردی قرار می‌گیرد که قبلاً پلیس بوده و اکنون رئیس یک گروه خلافکار است.

نوا بامبک و جیک پالترو با مستند “دی پالما” در لیدو حضور دارند. برایان دی پالما کارگردان گوشه‌گیر که علاقه‌مندان سینما او را با فیلم‌هایی چون “صورت زخمی”، “تسخیرناپذیران” و “کری” می‌شناسند، در این فیلم برای اولین بار به تفصیل درباره زندگی و دوران کاری خود صحبت کرده است. “جنیس” به کارگردانی امی برگ درباره جنیس چاپلین خواننده و ترانه‌سرای آمریکایی، “زمستان در آتش” به کارگردانی یوگنی آفینیفسکی که فیلمی درباره درگیری‌ها در اوکراین است و “در جکسن هایتز” به کارگردانی فردریک وایزمن از دیگر فیلم‌های مطرح بخش خارج از مسابقه هستند.

یک فیلم ایرانی در بخش افق‌ها

“چهارشنبه 19 اردیبهشت” به کارگردانی وحید جلیلوند از ایران یکی از 18 فیلم بخش مسابقه افق‌های جشنواره ونیز است که به گرایش‌های جدید در سینمای جهان اختصاص دارد. نیکی کریمی، امیر آقایی، شاهرخ فروتنیان، برزو ارجمند، آفرین عبیسی، سعید داخ، کتانه افشاری نژاد، میلاد یزدانی، سحر احمدپور و حشمت آرمیده در نخستین تجربه کارگردانی جلیلوند بازی می‌کنند. در خلاصه داستان “چهارشنبه 19 اردیبهشت” آمده است: یک آگهی غیرمتعارف در بخش نیازمندی‌های روزنامه همشهری، جمعیت کثیری را در روز مشخصی به خیابان می‌کشد. دخالت پلیس قائله را علی‌الظاهر پایان می‌دهد اما… این فیلم اولین بار بهمن‌ماه سال گذشته در بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد و جوایز بهترین فیلم و کارگردان را دریافت کرد.

download (2)
“چهارشنبه 19 اردیبهشت” در بخش افق‌ها نمایش داده می‌شود

جاناتان دمی کارگردان آمریکایی که برای فیلم “سکوت بره‌ها” (1991) برنده اسکار بهترین کارگردان شد، رئیس داوران بخش افق‌هاست. (دمی همچنین در این دوره جشنواره ونیز جایزه “Visionary Talent” را دریافت می‌کند.) هیئت‌داوران بخش افق‌ها که پنج عضو دارد برندگان جوایز بهترین فیلم، جایزه داوران، بهترین بازیگر مرد یا زن و بهترین فیلم کوتاه را انتخاب می‌کنند.

در مجموع، این دوره بخش افق‌های ونیز تلفیقی از فیلم‌های رازورزانه با حضور نام‌های معروف است، مانند فیلم “کودکی یک رهبر” به کارگردانی برادلی کوربت بازیگر آمریکایی با نقش‌آفرینی رابرت پاتینسن، تریلر جنگی و آخرالزمانی “Man Down” به کارگردانی دیتو مونتیل با بازی شایا لابوف در نقش گابریل درامر تفنگدار سابق ارتش آمریکا و “تاج محل” ساخته نیکلاس سادا خبرنگار فرانسوی با بازی استیسی مارتین که یک تریلر درباره پسزمینه حمله تروریسی به بمبئی در 2008 است. مرزاق علواش کارگردان الجزایری هم فیلم “ننه دلاور” را به بخش افق‌ها می‌آورد. فیلم درباره یک مهاجر آفریقایی در پاریس است که به یک داروی روان‌گردان که اسم فیلم از آن گرفته شده است، اعتیاد دارد. مجله ورایتی در 2013 علواش را به عنوان فیلمساز عرب سال انتخاب کرد. او آن سال با فیلم “پشت بام‌ها” در ونیز حضور داشت. “یک کپی از ذهن من” ساخته جوکو انوار (اندونزی، کره جنوبی)، “یک جنگ” به کارگردانی توبیاس لیندهولم (دانمارک)، “بازپرسی” ساخته وتری ماران (هند)، “گانگستر ایتالیایی” به کارگردانی رناتو دی ماریا (ایتالیا) و “وقفه” ساخته یورگوس زوییس (یونان، فرانسه، کرواسی)، از دیگر فیلم‌های بخش افق‌ها هستند.

download (1)
نمایش “آمارکورد” به کارگردانی فدریکو فلینی در بخش کلاسیک‌های ونیز

نمایش آثار بزرگان سینما در بخش کلاسیک‌ها

نسخه ترمیم‌شده 21 فیلم در بخش کلاسیک‌های هفتاد و دومین جشنواره فیلم ونیز روی پرده می‌رود. برتران تاورنیه کارگردان فرانسوی که امسال جایزه شیر طلایی یک عمر دستاورد جشنواره ونیز را دریافت می‌کند، چهار فیلم را انتخاب کرده و معرفی خواهد کرد. یکی از این فیلم‌ها “موضوع مرگ و زندگی” به کارگردانی مایکل پوئل و اریک پرسبرگر است.

“ریش قرمز” (آکی‌را کوروساوا، 1965)، “الکساندر نوسکی” (سرگئی ایزنشتاین، 1938)، “آمارکورد” (فدریکو فلینی، 1973)، “سرژ زیبا” (کلود شابرول، 1958)، “بهشت می‌تواند منتظر بماند” (ارنست لوبیچ، 1943)، “لئون مورن کشیش” (ژان-پی‌یر ملویل، 1961)، “120 روز سودوم” (پی‌یر پائولو پازولینی، 1975)، “امید” (یلماز گونی، 1970) و “ما سرهنگ‌ها را می‌خواهیم” (ماریو مونیچلی، 1973) از فیلم‌های این بخش هستند.

ادای احترام به اورسن ولز

برگزارکنندگان جشنواره فیلم ونیز به مناسبت صدمین سال تولد اورسن ولز رویدادهای پیش‌افتتاحیه دوره پیش رو جشنواره را به این فیلمساز آمریکایی اختصاص دادند. نسخه ترمیم‌شده دو فیلم “تاجر ونیزی” (1969) و “اتللو” (1951) که هر دو با ونیز مرتبط هستند، اول سپتامبر (10 شهریور) یک روز پیش از آغاز رسمی هفتاد و دومین جشنواره فیلم ونیز در لیدو نمایش داده شدند.

“تاجر ونیزی” قرار بود با سرمایه‌گذاری شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس ساخته شود، اما وقتی شبکه از ادامه کار سر باز زد، پروژه اورسن ولز ناتمام ماند. ولز که خود در فیلم نقش شایلاک رباخوار را بازی می‌کند، در 1960 گفت: همیشه با شایلاک ابراز همدردی می‌کردم و می‌خواستم با این حس با تماشاگر ارتباط برقرار کنم.

ولز در 1982 مدعی شد که نگاتیو “تاجر ونیزی” دزدیده شده است. تنها بخش‌هایی از فیلم در آرشیوهای مختلف در دسترس بود. این اواخر فیلمنامه اصلی و نت‌های آهنگساز کشف شد و بعد از آن فیلم در نهایت دقت، همان‌طور که مورد نظر ولز بود از نو شکل گرفت.

ارکستر کلاسیک دی آلساندریا موسیقی اصلی “تاجر ونیزی” ساخته آنجلو فرانچسکو لاوانینو آهنگساز فقید را اجرا می‌کند. لاوانینو موسیقی بیشتر فیلم‌های شکسپیری ولز را ساخت.

در همین حال، نسخه ترمیم‌شده نسخه ایتالیایی و کامل “اتللو” نیز در ونیز نمایش داده می‌شود. ولز بر نگارش دیالوگ‌های فیلم که توسط جان گاسپاره ناپولیتانو نوشته شد، نظارت داشت. این فیلم در 1951 برای رقابت در جشنواره ونیز انتخاب شد، اما ولز در یک نشست مطبوعاتی جنجالی با این ادعا که فیلمش کامل نشده است، آن را از جشنواره خارج کرد. نسخه انگلیسی و کوتاه‌تر فیلم در 1952 در جشنواره کن نمایش داده شد و جایزه بزرگ را برد.

همچنین در مدت برگزاری جشنواره ونیز نمایشگاهی با عنوان “شکسپیر و سیگارها” برگزار می‌شود. در این نمایشگاه 12 شخصیت از مکبث تا اتللو که توسط ولز پشت جعبه‌های سیگار کشیده شده‌اند، در معرض دید قرار می‌گیرند.

تصویر دو بازیگر بزرگ روی پوستر جشنواره

برگزارکنندگان جشنواره ونیز در پوستر این دوره جشنواره به ناستاسیا کینسکی بازیگر آلمانی و ژان-پی‌یر لیو بازیگر فرانسوی ادای احترام کرده‌اند. هر دو بازیگر از نمادهای سینمای هنری هستند. برگزارکنندگان جشنواره ونیز می‌گویند تصویر کینسکی سینمای مستقل در دهه 1980 را در خود خلاصه کرده است و فیلم موردنظر آن‌ها می‌تواند “پاریس تگزاس” به کارگردانی ویم وندرس باشد. این فیلم در 1984 برنده جایزه نخل طلای جشنواره کن شد.

در پیش‌زمینه پوستر این دوره جشنواره ونیز تصویری از لیو در آخرین نمای “چهارصد ضربه” شاهکار فرانسوا تروفو کارگردان فرانسوی را می‌بینیم. این نما سال گذشته نیز در پوستر رسمی جشنواره به کار رفت.

سیمونه ماسی گرافیست ایتالیایی برای چهارمین سال پیاپی پوستر جشنواره ونیز را طراحی کرده است. ماسی همچنین سازنده تیزر کوتاه جشنواره است که پیش از نمایش هر فیلم نشان داده می‌شود.

منبع خبر : هنرآنلاین

 

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.