افتتاح هفته فرهنگ و هنر ترکیه

 مراسم افتتاحیه هفته فرهنگ و هنر ترکیه، جمعه ۱۰ مهر، در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد. همزمان با این  مراسم ، دو نمایشگاه خوشنویسی و عکس از هنرمندان این کشور نیز گشایش یافت.
به گزارش روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، در این مراسم دکتر مجید سرسنگی، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، شامیل اوچال، مدیر موسسه یونس امره ترکیه در تهران، دکتر احمد محیط طباطبایی، مشاور رئیس پژوهشگاه میراث‌ فرهنگی و مسئول کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم)، درویش زاعیم از کارگردان شهیر ترکیه‌، آیدین کوسه از خوش‌نویسان برجسته ترکیه، ایحسان کابیل از منتقدان بنام سینمای ترکیه، سلیم اوزبان، مسئول بخش فرهنگ ‌و‌ هنر مرکز یونس امره و جمعی از هنرمندان ایرانی و ترکیه‌ای و علاقه‌مندان به هنر حضور داشتند.
در ابتدای این مراسم، سلیم اوزبان ضمن خوش‌آمدگویی به میهمانان، اظهار داشت: ما به عنوان مرکز فرهنگی یونس امره، نزدیک به سه سال و نیم است که در تهران برای نزدیک‌کردن هرچه بیشتر دو ملت ایران و ترکیه و گسترش هرچه بیشتر اشتراکات بین آنها که نزدیک به هزار سال است که نه تنها همسایه یکدیگر هستند بلکه برادر نیز هستند، تلاش می‌کنیم. همچنین ما افتخار داریم که امروز صد‌و‌پنجاهمین برنامه خودمان را در تهران با کمک نهادهای جمهوری اسلامی ایران و نهادهای ترکیه اجرا کنیم. همچنین ما سپاسگزاری خود را نسبت به تمامی نهادهای ایران، وزارت امور خاجه ایران و همچنین خانه هنرمندان ایران که کمک‌های خود را از ما دریغ نکردند، ابراز می‌کنیم.

در ادامه مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، ضمن خیرمقدم‌گویی به هنرمندان، مسئولین و دوستداران فرهنگ و هنر ترکیه، عنوان کرد: خیلی خوشحالم و مایه افتخار من و همکارانم است که امروز یکصد‌و‌پنجاهمین برنامه فرهنگی ترکیه در ایران، در خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود. همان‌طور که گفته شد دو ملت بزرگ ایران و ترکیه، قرن‌های بسیاری است که با یکدیگر دوستی و برادری دارند و این مایه مباهات هر دو کشور بوده و هست. من هر وقت به ترکیه سفر می‌کنم و در شهرهای مختلف ترکیه هستم، واقعا احساس غربت نمی‌کنم و آنجا را مانند خانه دوم خودم می‌دانم و مطمئن هستم که اهالی محترم ترکیه و ملت بزرگ این کشور نیز وقتی در ایران هستند، چنین احساسی را نسبت به ایران دارند.
این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به اینکه بعضی از کشورها و ملت‌ها در دوره معاصر سعی می‌کنند که مشترکاتی را برای همکاری خود پیدا کنند، اضافه کرد: برای دو کشور ایران و ترکیه پیدا کردن این مشترکات کار سختی نیست. ما سال‌های سال است که با این مشترکات زندگی کردیم و این مشترکات بخشی از فرهنگ دو کشور را تشکیل می‌دهند. بخشی از این مشترکات، مشترکات فرهنگی و هنری دو کشور است؛ مشترکاتی که در دوران معاصر می‌توانند موجبات نزدیکی دو ملت و دو کشور را بیش از گذشته فراهم کنند. من مطمئنم برگزاری برنامه‌هایی از این دست، مثل هفته فرهنگی و هنری ترکیه یا برنامه‌های دیگری که در ایران به همت سفارت محترم ترکیه و همچنین موسسه یونس امره برگزار می‌شود، در شناخت هرچه بیشتر ملت ما از ملت بزرگ ترکیه و همچنین هنرمندان بزرگ این کشور، کمک خواهد کرد.
وی، سپس ادامه داد: در هفته‌ای که پیش رو داریم با بخش‌هایی از هنر و هنرمندان ترکیه آشنا خواهید شد اما قطعا این هفته و هفته‌های دیگر کافی نخواهد بود تا ما فرهنگ عمیق و درخشان ترکیه را به آن صورتی که شایسته است بشناسیم و درک کنیم. امیدوارم در آینده هم شاهد برگزاری برنامه‌های این چنین باشیم و خصوصا امیدوارم که این همکاری‌ها حالت متقابل به خود بگیرد و همچنان که در گذشته نیز، گروه‌هایی از هنرمندان ایران در ترکیه به هنرنمایی پرداخته‌اند و فرهنگ و هنر ایران را در این کشور به نمایش گذاشتند، در آینده نزدیک این ارتباط باعث شود که هنرمندان ایرانی هم در شهرهای مختلف ترکیه بتوانند به مردم بزرگ این کشور، گوشه‌هایی از فرهنگ و هنر غنی ایرانی و اسلامی ما را نشان دهند.

در پایان این مراسم، فیلم کوتاهی از برنامه‌های مختلفی که در این هفته اجرا خواهد شد، به نمایش درآمد و سپس دو نمایشگاه عکس «احوال انسانی» با آثاری از سلچوک آزمان اغلو و نمایشگاه خوشنویسی «رهروان حرف و قلم» با آثاری از آیدین کوسه، با حضور دکتر مجید سرسنگی و شامیل اوچال افتتاح شدند.
در این روز همچنین، نشستی با عنوان «سینمای جدید ترکیه» با حضور درویش زاعیم، ایحسان کابیل و دکتر حسین لاله در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
گفتنی است، هفته فرهنگی و هنری ترکیه تا ۱۴ مهر ادامه خواهد داشت و شرکت در هر یک از برنامه‌های آن برای عموم آزاد است. علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در این برنامه‌ها و یا بازدید از نمایشگاه‌ها، به نشانی خیابان آیت‌الله طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، باغ هنر، خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.

 

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)