آغاز برنامه‌های سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر / ضرورت رابطه تعاملی تئاتر با هنرهای تجسمی

با برگزاری کارگاه آموزشی نقاشی و ایده هایی برای اجرای تئاتر و همچنین آیین آغازین نمایشنامه خوانی نمایشنامه های برگزیده سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، برنامه های این جشنواره از روز دوشنبه بیست و پنجم آبان ماه 94 آغاز شد.

به نقل از ستاد خبری روابط عمومی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، اولین کارگاه آموزشی جشنواره با عنوان نقاشی و ایده هایی برای اجرای تئاتر، صبح روز دوشنبه بیست و پنجم آذرماه به مدت چهار ساعت توسط دکتر جواد علی محمدی اردکانی در پژوهشگاه فرهنگ و هنر و معماری جهاد دانشگاهی تهران و با استقبال اهالی رسانه، هنرمندان و جمعی از پژوهشگران برگزار شد.

همچنین از ساعت 16 عصر همین روز آیین آغازین برنامه نمایشنامه خوانی نمایشنامه های برگزیده جشنواره با حضور جمعی از هنرمندان، اهالی رسانه، منتقدان، دانشجویان ،تنی چند از مدیران ستاد جشنواره و مدیران مرکز هنرهای نمایشی و با همراهی فرهاد آییش به عنوان میهمان ویژه این آیین در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر تهران برگزار و پس از آن دو نمایشنامه آفتاب کاران و سایر کشاورزان منطقه ی شرق میانه نوشته پویا پیر حسینلو و ناتمام نوشته بهزاد آقا جمالی برای حاضران خوانده و پس از پایان هر خوانش، نشست نقد و بررسی آثار یاد شده با حضور دکتر رفیق نصرتی (نویسنده، پژوهشگر و مدرس دانشگاه) و نویسندگان این آثار برگزار شد.
ضرورت رابطه تعاملی تئاتر با هنرهای تجسمی ،نقاشی و گرافیک

نخستین کارگاه آموزشی نقاشی و ایده هایی برای اجرای تئاتر از مجموعه کارگاههای آموزشی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، صبح روز دوشنبه بیست و پنجم آبان ماه جاری درپژوهشکده فرهنگ و هنر و معماری جهاد دانشگاهی با حضور دکتر جواد علیمحمدی اردکانی برگزار شد.

دکتر علی محمدی مدیر سابق گروه نقاشی دانشگاه علم و فرهنگ، که در این کارگاه چهار ساعته به عنوان سخنران حضور داشت با تاکید بر ضرورت تعـــامل گسترده تر میان دو هنر تئاتر و نقاشی به تبیین چگونگی جست و جوی ظرفیت های موجود برای تولید ایده های اجرایی از دریچه زیبایی شناسی و خصوصیات فنی و تکنینی هنر نقاشی پرداخت.

وی با تقدیر از حرکت نوآورانه جشنواره تئاتر فجر در برگزاری چنین کارگاههای اظهار امیدواری کرد برپایی این کارگاه بتواند زمینه های مساعد و مناسبی برای برگزاری کارگاههای آموزشی مشابه در زمینه رابطه تعاملی هنر تئاتر با هنرهای تجسمی و گرافیک فراهم سازد.

وی با تاکید بر وجود زمینه های مناسبی که در دانشکده های مختلف سینما و تئاتر برای خلق دستاوردهای هنری توسط دانشجویان وجود دارد و متاسفانه جای خالی چنین کارگاههایی در این فضاها بیش از هر زمان دیگری محسوس است خاطر نشان ساخت: معتقدم چنانچه رابطه تعاملی هنر تئاتر با سایر هنرها از جمله نقاشی تجسمی، گرافیک و هنرهای مشابه به شکل مطلوب صورت گرفته و جنبه اجرایی پیدا کند آنگاه ضرورت وجود کارگردانی اجزای اجرایی صحنه همچون کارگردانی نور، طراحی صحنه و موارد مشابه بسیار به چشم خواهد آمد. این استاد دانشگاه همچنین یادآور شد در تئاتر امروز لازم است تا علاوه بر کارگردانان نمایش ها، طراحان صحنه، نور، لباس، چهره پردازی وحتی موسیقی نیز خود خواستار برپایی کارگاههای آموزشی تعاملی رابطه هنر تئاتر با سایر هنرها برای تاثیر گذاری هرچه بیشتر آثار خود نزد مخاطب شوند.

گزارش ستاد خبری روابط عمومی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر می افزاید: دکتر علیمحمدی در ادامه این کارگاه ضمن به نمایش گذاشتن آثار نقاشی از بزرگان این رشته هنری از سده سیزده و چهارده میلادی تا کنون ،عناصر و اجزای موجود در این نقاشی که به صورت نمادها و نشانه های مختلف استعاره ای از طریق ترکیب نوری، رنگ و سایر بخش های موجود در یک اثر نقاشی بروز و ظهور می پردازند مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.نمایش آثاری از جوتو دی بوندونه نقاش، دیوارنگار و معمار سده چهاردهم ایتالیا که سبک نقاشی گوتیک و بیزانسی وی نقطه آغازین توسعه هنر غرب به شمار می‌رود، دیه‌گو ولاسکز نقاش اسپانیایی که به خاطر نقاشی هایی که از صحنه‌های مهم تاریخی اروپای قرن شانزدهم میلادی تصویر کرده است شهرت فراوانی دارد، نیکولا پوسن،نقاش فرانسوی سبک کلاسیک که وضوح، منطق و خطوط کشیده شده در اطراف رنگ‌ها در نقاشی‌های وی، تاثیرات بسیاری بر آثار نقاش‌های بعد از خود گذاشت و کارهای او به عنوان آثار تاثیرگذار بر سبک باروک درقرن ۱۷ شناخته می‌شوند و تشریح چهار عنصر:مهم موضوع، مفهوم، ساختار و سبک تشخیص فرد از دیدگاه پوسن، از جمله بخش های تصویری این کارگاه آموزشی بود.

این گزارش می افزاید: اشاره، تعریف و تحلیل نقاشی باروک که از غنی ترین و کامل ترین پدیده‌های قرن هفدهم است دیگر بخش سخنان دکتر جواد علیمحمدی اردکانی در کارگاه اموزشی نقاشی و ایده هایی برای اجرای تئاتر بود. این پزوهشگر و مدرس دانشگاه در تشریح این سبک با ارائه تصاویری از نقاشی ها و نقاشان پیرو سبک باروک گفت: در نقاشی باروک خطوط پیرامون اشیا حذف می‌شود و از خطوط محو به جای آن استفاده می‌شود .آرایش و ترکیب بندی عناصر درونی نقاشی‌های این دوره از تنوع برخوردار است.نقاشی اوج باروک به جای پرداختن به جزئیات اثر به کلیات می‌پردازد. یکی از عناصر اساسی در همه نقاشی‌های باروک نور است و جای پای نقاشان باروک را می‌توان در کشورهای ایتالیا، اسپانیا، هلند و فرانسه دید.

علیمحمدی همچنین به تاثیر گذاری این سبک در ارکان جامعه به ویژه در حوزه کلیسا اشاره کرد و گفت: سبک باروک در واقع به سبب نیازهای کلیسا که کیفیت‌های هیجان‌انگیز و نمایشی هنر را برای جذاب‌تر ساختن آداب نیایش به کار می‌گرفت،متولد شد ضمن اینکه طبقهٔ متوسط نیز بر رشد و گسترش سبک باروک تأثیر گذاشت.

گزارش ستاد خبری روابط عمومی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر حاکیست: دکتر علیمحمدی اردکانی در بخش پایانی کارگاه تصریح کرد: سبک ها و نقاشی های یاد شده بر آثار نمایشی در کشورهای اروپای تاثیر بسیار مثبت و شگرفی را بر جای گذاشتند وبسیاری از این آثار دستمایه خلق نمایشنامه ها و تئاترهای متعدد و متنوعی در سراسر اروپا شد. وی تاکید کرد: وجود عناصر و نمادها و نشانه های مشترک میان هنر نقاشی و هنر تئاتر سبب می شود تا این دو هنر هر یک منبع الهام آفرینش یک اثر هنری برای دیگری باشد. نکته ای که متاسفانه در تئاتر امروز ایران مورد غفلت قرار گرفته است. وی اظهار داشت: امیدوارم برپایی اینگونه کارگاهها در آینده به صورت گسترده و مستمر بتواند گام مهمی و تاثیر گذاری برای پیشبرد تئاتر کشورمان باشد.

اضافه می شود: در خاتمه این کارگاه دکتر سعید اسدی دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در سخنان کوتاهی با قدردانی از حضور دکتر علیمحمدی اردکانی در اولین کارگاه آموزشی جشنواره و همچنین اظهار دلگرمی از مشارکت فعالانه دانشجویان و علاقه مندان شرکت کننده در این کارگاه گفت: اینک در دورانی قرار گرفته ایم که می بایست با بهره گیری از تجارب هنرمندان تئاتر و برپایی کارگاههای اینچنینی که بر نقش مثبت و تعاملی هنر تئاتر با سایر هنرها تاکید می کنند آثاری را برای جلب و جذب بهتر و گسترده تر انبوه تماشاچیان و مخاطبان تئاتر از هر قشر و گروهی با هدف تاثیر گذاری افزونتر هنر والای تئاتر خلق کنیم.

گفتنی است: سایر کارگاه های آموزشی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در هفته های آینده برگزار و جزییات آن به زودی اطلاع رسانی می شود .

آیین آغازین برنامه نمایشنامه خوانی آثار برگزیده مسابقه نمایشنامه نویسی جشنواره تئاتر فجر

فرهاد آییش: کارگردانانی که نوآوری های خوبی در تئاتر دارند، چرا از نوشته‌های نویسندگان مستعد استفاده نمی کنند؟

فرهاد آئیش کارگردان و بازیگر تئاتر نیز با تقدیر از برگزاری بخش نمایشنامه‌نویسی سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: مهمترین سئوالی که می‌توانم مطرح کنم این است که چرا وقتی کارگردانان ما نوآوری‌های مختلفی در عرصه تئاتر دارند، از نوشته‌های نویسندگان مستعد آثار استفاده نمی‌کنند؟ این مقوله بسیار مهمی است که ما در طول تاریخ هنر بشر نیز بارها و بارها شاهد آن بوده‌ایم که بسیاری از این آثار مورد استفاده قرار نگرفته و نزد خالقانش باقی مانده و پوسیده و نابود شده است.
به گزارش ستاد خبری روابط عمومی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، آیین آغازین برنامه نمایشنامه خوانی آثار برگزیده مسابقه نمایشنامه نویسی سی و چهارمین جشنواره بین المللی عصر روز دوشنبه در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر با استقبال چشمگیر هنرمندان، منتقدان، اهالی رسانه و چند تن از مدیران مرکز هنرهای نمایشی و ستاد جشنواره تئاتر فجر برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، بهزاد صدیقی مدیر بخش مسابقه نمایشنامه نویسی جشنواره سی و چهارم تئاتر فجر با ابراز خرسندی از استقبال بسیار چشمگیر نمایشنامه نویسان سراسر کشور از این بخش گفت: آنچه در این دوره به عنوان نمایشنامه‌های برگزیده انتخاب شد، حاصل تلاش نویسندگان شرکت‌کننده و گروه داوری این بخش متشکل از محمد چرمشیر، کامران سپهران و کوروش نریمانی است که ۳۰۴ اثر ارسال شده به دبیرخانه جشنواره را در مدت زمان دو ماه و هریک به صورت مجزا مورد مطالعه قرار دادند و در نهایت ، ده نمایشنامه برای حضور در مرحله نهایی بخش مسابقه نمایشنامه نویسی جشنواره تئاتر فجر به اتفاق آرا از سوی گروه داوری انتخاب شد. وی افزود: پیشنهاد ما به مدیرکل محترم مرکز هنرهای نمایشی این است تا علاوه بر اینکه این آثار تبدیل به یک کتاب می‌شود، شرایطی برایشان فراهم شود که در طول سال و یا جشنواره تئاتر فجر سال آیندهشاهد تولید و آجرای عمومی آنها باشیم و از این ظرفیت مناسب که در سی و چهارمین جشنواره تئاتر فجر به وجود آمده چشم پوشی نکنیم. وی اظهار امیدواری کرد شرایط بودجه تئاتر کشور به گونهای مطلوب محقق شود تا زمینه مناسب تولید آثار تئاتری از این نمایشنامه ها بوجود آید.

مدیر بخش مسابقه نمایشنامه نویسی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر خاطرنشان ساخت: تئاتر کشور در حوزه نمایشنامه نویسی داری ظرفیت بسیار زیادی است و همین حجم استقبال متقاضیان شرکت در بخش نمایشنامه نویسی جشنواره سی و چهارم نشان از این ظرفیت بالا و موجود دارد که نباید مورد غفلت قرار گیرد. وی گفت: امیدوارم به زودی شرایطی ارتباطات بین‌المللی با نمایشنامه نویسان مطرح سراسر جهان و همچنین برگزاری دوره‌ها و کارگاههای پیشرفته نمایشنامه‌نویسی به ویژه برای جوانان و نسل جدید نمایشنامه نویسان تئاتر کشور فراهم شود تا بتوانیم شکوفایی گسترده تری را در زمینه خلق آثار با کیفیت و دارای استانداردهای بین المللی به تماشا بنشینیم.

بهزاد صدیقی افزود: ظرفیت کنونی نمایشنامه‌نویسی در عرصه تئاتر کشورمان دلگرم‌کننده است، اما تعداد زیادی از نویسندگان نیز در رخدادهای این چنینی شرکت نمی‌کنند و به دلیل اینکه شرایط اجرای عمومی و یا حتی چاپ آثارشان را فراهم نمی‌بینند، به گونه ای به انزوا رفته اند و طبیعتا آثارشان نیز به چشم نمی آید. وی در خاتمه گفت: امیدوارم برگزاری چنین رویدادی که در آن از محدودتهیه‌کنندگان حرفه‌ای تئاتر کشور و همچنین کارگردانان و منتقدان محترم تئاتر نیز برای شرکت در آن دعوت کرده ایم، بتواند زمینه ساز مناسبی برای ورود نویسندگان تعداد بسیار زیادی از این آثار به سطح تولید حرفه ای تئاتر کشور باشد.

گزارش ستاد خبری روابط عمومی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر حاکیست: در ادامه این آیین، فرهاد آییش نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر ایران به عنوان میهمان ویژه مراسم در سخنانی با قدردانی از برگزار کنندگان سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در برپایی بخش مسابقه نمایشنامه نویسی و خوانش این آثار که همراه با نقد و بررسی صورت می گیرد، آن را حرکتی مثبت و امیدوار کننده ارزیابی کرد و گفت: متاسفانه در حوزه نمایشنامه‌نویسی هم مثل برخی هنرهای دیگر رویکردی وجود دارد که خیلی‌ها با زحمت و تلاش فراوان نمایشنامه ای را می نویسند و یک اثر هنری را خلق می کنند و لی به دلایل گوناگونی ان اثر دیده نمی شود. وی گفت: به هر صورت بسیار خوشحالم که چنین قدمی در عرصه نمایشنامه‌نویسی برداشته شده و امیدوارم درجریان خوانش و نشست های نقد و بررسی این آثار فضایی فراهم شود تا بسیاری از کارگردانان حرفه‌ای از نزدیک با متون تولیدی آشنا شوند و بر اساس سلایق خود، آنها را انتخاب کنند. این کارگردان با سابقه تئاتر کشور تصریح کرد: سال گذشته برای اجرای عمومی یکی از آثارم، متنی از شکسپیر را انتخاب کردم، چه بسا شاید کسانی بودند و هستندکه می‌توانستند بر اساس سلایق من متنی را بنویسند و آن را به من به عنوان کارگردان معرفی کنند که متاسفانه چنین شرایطی تاکنون وجود نداشته و از همین رو به نظر می رسد جریان و حرکتی مانند همین برنامه ای که جشنواره تئاتر فجر برای نمایشنامه نویسی تدارک دیده لازم و ضروری است چرا که می تواند نویسندگان جوانان و استعدادهای نمایشنامه نویسی را به کارگردانان و تهیه کنندگان تئاتر معرفی کند.

فرهاد آییش در ادامه سخنانش گفت: بیست سال پیش را به یاد می‌آورم که تئاتر ایران فقط محدود به تئاتر شهر و دو تالار اصلی و چهارسو بود. در آن زمان تماشاچی‌های اندکی به تماشای تئاترها می نشستند اما در چند سال اخیرچه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی خوشبختانه دارای تماشاخانه هایی شده ایم که همگی دارای مخاطبانی خوب و آثاری قابل توجه هستند که همین موضوع از آغاز جنبشی جدید در تئاتر ما خبر می دهد.

وی افزود: من از همان قدیم به این مساله حرکت رو به رشد تئاتر ایران خوشبین بودم و حتی هم‌اکنون جوانانی را می‌شناسم که آثارشان می‌تواند کاملا با کارهای مدرن کشورهای غربی مقایسه شود. ما باید این موضوع را جدی بگیریم که جنبش جدیدی در تئاتر ایران اتفاق افتاده است که می‌تواند تئاتر ما را به همان شیوه سینمایمان در دنیا مطرح کند.

فرهاد آییش در خاتمه گفت: تئاتر ایران در بخش کمی و کیفی به شکل یک حرکت تصاعدی ارتقا پیدا کرده است. پس از خانواده تئاتر می‌خواهم تا کوچک بودن را فراموش کند. در تئاتر ما همه فکر می‌کنند بهتر از بقیه‌اند و بقیه بدترین هستند؛ ما باید بتوانیم با حفظ سلیقه خود تمام تئاترها را دوست داشته باشیم. شما ممکن است خیلی از چیزها را دوست نداشته باشید اما از شما می‌خواهم تا در برابر این دوست نداشتن‌ها جبهه نگیرید. تئاتر ایران درمسیر یک جنبش شکوفایی قرار گرفته که باید آن را پاس داشت.

به گزارش ستاد خبری سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، دکتر سعید اسدی دبیر جشنواره نیز با قدردانی از حضور شرکت کنندگان در این برنامه در سخنانی کوتاه گفت: ما در این بخش از تهیه‌کنندگان حرفه‌ای تئاتر و همچنین دوستان کارگردان دعوت کردیم تا در جلسات نمایشنامه‌خوانی جشنواره حضور داشته باشند، چرا که اعتقاد داریم وجود چنین فضاهایی می‌تواند بخشی از تولید حرفه‌‌ای ما باشد. به هر حال به سهم خود از همه کسانی که در این بخش شرکت کردند، قدردانی می‌کنم و با ابراز تاسف از همه دوستانی که به هر نحوی آثارشان در این بخش راه پیدا نکرد و نتوانستیم در بخش نهایی خدمتگزارشان باشیم ، به آنها صمیمانه درود می فرستیم.

بر پایه این گزارش پس از آیین آغازین، دو نمایشنامه آفتاب کاران و سایر کشاورزان منطقه شرق میانه نوشته پویا پیر حسینلو و ناتمام نوشته بهزاد آقا جمالی با حضور گروهشان خوانده شد و دکتر رفیق نصرتی (نویسنده، پژوهشگر و مدرس دانشگاه) آثار یاد شده را در نشستی با حضور نویسندگان این آثار نقد و تحلیل کرد.

اضافه می شود: برنامه نمایشنامه خوانی آثار برگزیده مسابقه نمایشنامه نویسی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر تا روز جمعه 29 آبان ماه امسال همه روزه در دو اجرای 16 و 30/18 در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر تهران برگزار می شود.

منبع خبر : هنرآنلاین

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)