اتفاقی دیگر در فرش ایرانی

اتفاقی دیگر در فرش ایرانی / نقاشی‌های بهرام دبیری بافته می‌شوند

sd

بهرام دبیری نقاش پیشکسوت، مجموعه 12 نقاشی‌اش را که توسط یکی از استادان فرش ایران تبدیل به بافته کرده در فصل پاییز در یکی از گالری‌های تهران به نمایش می‌گذارد.

بهرام دبیری نقاش پیشکسوت در گفت‌و‌گو با خبرنگار تجسمی هنرآنلاین، گفت: برای نخستین بار است که یک نقاش ایرانی نقاشی‌هایش تبدیل به نقشه فرش شده‌اند و توسط یک استاد چیره دست کاشانی، در قالب فرش بافته شده‌اند. این فرش‌ها اتفاق جدیدی در فرش ایرانی محسوب می‌شوند و تمامی این آثار با نخ‌های نفیس بافته شده‌اند.

او افزود: شاید برخی فکر کنند که این نقاشی‌ها در قطع و قالب تابلو فرش بافته شده‌اند و جنبه تزئینی دارند، اما چنین نیست و این فرش‌ها ویژگی کاربردی دارند. اگر پیش از این نقاشی من در بشقاب یا لیوانی هم نقش بسته این ظروف همه کاربردی هستند.

دبیری ادامه داد: این نقاشی‌ها در ابعاد فرش‌های مرسومی که در خانه‌های ایرانی‌ها پهن می‌شوند، ۳ و ۶ متری بافته شده‌اند و بر روی این فرش تصاویری از نقاشی‌هایی که در آن زنان حضور پر رنگی دارند بافته شده است. بیشتر این فرش‌ها به شیوه مرسوم فرش‌های ایرانی حاشیه ندارند و اگر حاشیه‌ای هم داشته باشند باز آن‌ها نیز براساس نقاشی‌های خودم شکل گرفته‌اند.

به گفته بهرام دبیری، پیش از این نقاشی‌های هنرمندان ایرانی بر روی گبه و گلیم نقش بافته شده است، اما این برای نخستین بار است که نقاشی‌های یک نقاش در قالب یک فرش دست بافت بافته می‌شود.

دبیری در ادامه از تابلو فرش‌هایی که براساس مینیاتورهای ایرانی توسط فرش بافان تبریز خلق می‌شود و در گالری‌های فرش ارائه می‌شود، انتقاد کرد و گفت: فرش ایرانی با ارائه‌اش در قالب تابلو فرش سخیف و بی‌ارزش شده است و بخشی از این بی‌اعتباری معطوف به فرش‌بافان تبریزی است که تمرکزشان را بر روی این امر گذاشته‌اند.

او افزود: فرش ایرانی باید کاربردی باشد و در خانه‌های های ایرانی‌ها پهن شود و بر روی دیوار رفتن فرش ایرانی از اعتبار آن می‌کاهد. همچنین طرح‌های که بر روی این فرش‌ها نقش بسته بسیار سخیف است و بخشی از این طرح‌ها براساس مینیاتور ایرانی شکل گرفته است. مینیاتور ایرانی با فرش ایرانی منافات دارد و در فرش ایرانی نمی‌توان فضا و خطوط مینیاتور ایرانی را به دست آورد.

به گفته دبیری ۵ فرش از این مجموعه ۱۲ تخته‌ای بافته شده است و باقی این فرش‌ها نیز تا پایان فصل پاییز بافته و در قالب نمایشگاهی انفرادی در یکی از گالری‌های تهران در معرض دید قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار هنرآنلاین؛ البته باید به این نکته توجه کرد که طی دهه‌های گذشته هنرمندان ایرانی دیگری هم به بافته های ایرانی توجه نشان داده‌اند و در خلق آثارشان به صورت های مختلف از این هنر تاثیرگرفته اند. ازجمله این‌ها جمشید امینی است که یکی از شاگردان و نقاشان مکتب کمال الملک بود و  با نخ بر روی دار قالی پرتره می‌ساخت و حتی اول تصویر مورد نظر خود را بر روی بوم یا کاغذ نقش نمی‌زد تا براساس آن نقشه فرشی رسم شود و سپس آن را بر روی فرش ببافد. البته جمشید امینی آثار نقاشی متعددی نیز بر روی بوم خلق کرده است. سال گذشته بزرگداشتی برای امینی نخستین نقاشی که شیوه نقاشانه را بر روی فرش اجرا کرد بزرگداشتی از سوی نشریه تندیس در گالری برگ برگزار شد.

پرویز تناولی دیگر هنرمند معاصر هم از آن دست افرادی است که به بافته های سنتی ایران نگاه ویژه داشته و آثاری با الهام از آن‌ها خلق کرده است. تناولی همچنین پژوهش‌های مفصلی پیرامون بافته های ایرانی دارد که آن ها را به صورت کتاب نیز منتشر کرده و از میان آنها می توان به کتاب های”فرش”، “افشــــار، دستبافته‌های ایلات جنوب شرقی ایران”، “گبه؛ هنر زیرپا” و “قالیچه‌های تصویری”اشاره کرد.

در میان هنرمندان جوان تر هم گاها مشاهده می‌شود که بافته ها به عنوان مدیومی هنری مورد استفاده قرار می گیرد، هرچند رویکرد هنرمندان جوان طبیعتا ممکن است نگاه و نتیجه ای متفاوت تر را به دنبال داشته باشد. برای مثال سال گذشته مرتضی زاهدی چند تصویرسازی از اسب هایش را که به شیوه کوبیسم خلق شده بود به یک شرکت فرش ماشینی سفارش داد و براساس آن ها تعدادی فرش در ابعاد کوچک بافته شد. او این مجموعه را در دبی به نمایش گذاشت و 2 فرش از این مجموعه در نمایشگاه حیوانات که در گالری شیرین به نمایشگاه گردانی ایمان صفایی برپا شد، در معرض نمایش قرار گرفت.

منبع خبر: هنر آنلاین

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.