به نقل از روابط عمومی انجمن خوشنویسان، نشان شوالیه ادب و هنر دولت فرانسه در آیینی در سفارت فرانسه با حضور سفیر این کشور و جمعی از استادان و چهره های فرهنگ و هنر ایران و جامعه خوشنویسی به غلامحسین امیرخانی اهدا شد.

فرانسوا سنمو سفیر فرانسه در ایران از غلامحسین امیرخانی به عنوان سفیر فرهنگ و هنر ایران یاد کرد و گفت: نام شما با انجمن خوشنویسان ایران که بزرگترین انجمن فرهنگی هنری در این کشور است پیوند خورده و شما نه تنها با خلق آثار ارزشمندتان بلکه با تربیت شاگردان زیادی مشهور هستید.

او  به شصت سال فعالیت هنری امیرخانی و ارائه آثار او در کشورهای بزرگ دنیا اشاره کرد و افزود: شما نقش مهمی در درخشش فرهنگ فارسی و ادبیات ایرانی داشته اید و با به نگارش درآوردن شاهکارهای بزرگ ادبی همچون حافظ، سعدی، خواجو و … خدمت شایانی به فرهنگ و هنر کرده اید.

سفیر فرانسه در بخش دیگری از سخنان خود به ویژگی های استاد امیرخانی اشاره کرد و گفت: این خصوصیات از دید مسئولان ایرانی نیز پوشیده نمانده همانطور که در سال ۲۰۰۱ به عنوان منتخب گالری های هنر، سال ۱۹۷۷ برنده جایزه اولین مدال از وزارت فرهنگ کشورتان و همچنین به عنوان چهره ماندگار نیز انتخاب شده اید.

فرانسوا سنمو درباره نشان شوالیه فرهنگ و هنر توضیح داد: این ایده ای است که در کشور خودمان داریم و بر آنیم از این راه ضمن ارج نهادن به اشاعه هنر، قدرشناسی خود را از هنرمندان خارجی در کشور های دیگر اعلام کنیم.

او با ابراز خرسندی از طرف مقامات فرانسوی و وزیر فرهنگ و هنر این کشور،  نشان شوالیه را به غلامحسین امیرخانی اهدا کرد.

غلامحسین امیرخانی نیز ضمن تشکر از سفیر فرانسه گفت: آنچه که موجب تقویت و امید در دل مردم است مقام و جایگاه فرهنگ و هنر در جهان آشفته امروز است. می توان تصور کرد که دیر یا زود برای گذر از این مرحله آشفتگی و نزدیک شدن به تعادل، هنر و فرهنگ به جامعه انسانی کمک خواهد کرد.

او با اشاره به نقش تاثیرگذاری فرهنگ فرانسه در تاریخ جهان به ویژه در زمینه هنر افزود: در میان ده ها دستاورد بسیار مهم فرانسه در همه زمینه ها به عنوان نمونه به دو مورد اشاره می کنم؛ در دو قرن پیش و مقارن با انقلاب کبیر، کشور شما قانون ممنوعیت برده داری را تصویب کرد و به این ترتیب به آرزوی دستیابی جامعه بشری به آزادی کمک شایانی کرد، همچنین مقام برجسته شما در زمینه علمی نیز مشخص است.

این استاد خوشنویسی در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز امیدواری ایرانیان و به خصوص اهالی فرهنگ و هنر افزود: با توجه به سابقه پر افتخار فرانسه امروز نیز نخبگان و سیاست مداران این کشور نقش هنر و فرهنگ را در سیاست کلان خود اولویت ببخشند.

او در انتهای سخنان خود گفت: از اینکه اینجانب را که بیش از پنجاه و پنج سال در نقش معلم افتخار خدمت داشته ام و همچنین برای حفظ و اعتلای هنر تاریخی خوشنویسی ایرانی کوشیده ام  مفتخر به نشان شوالیه ادب و هنر  کرده اید سپاسگزارم.

در پایان این مراسم استاد غلامحسین امیرخانی یکی از آثار خود را به آقای فرانسوا سنمو، سفیر فرانسه اهدا کرد

بر اساس این گزارش، شهرام ناظری، محمدرضا شجریان، رضا سیدحسینی، محمدعلی سپانلو، عباس کیارستمی، لیلا حاتمی، پری صابری، لیلی گلستان، جلال ستاری، داریوش مهرجویی، کامبیز درمبخش و محمود دولت‌آبادی پیش از این نشان فرانسوی شوالیه را بر سینه آویخته‌اند.

منبع