هزینه ساخت مدال‌های ورزشی


خلاصه:
امروزه در مسابقات ورزشی مختلف، مدال‌هایی تحت عنوان مدالیون، مدال‌های افتخار، مدال‌های ورزشی ‌یا مدال قهرمانی به قهرمانان رشته‌های مختلف ورزشی داده می‌شود. ساخت ‌این مدالها و هزینه ساختن آن‌ها بسته به کیفیت، جنس و ظاهر و زیبایی آن‌ها متفاوت است. در ‌این مقاله به تاریخچه‌ی ساخت مدالها، انواع مدالها، و هزینه ساخت آن‌ها نگاهی کوتاه می‌اندازیم.

 
امروزه در مسابقات ورزشی مختلف، مدال‌هایی تحت عنوان مدالیون، مدال‌های افتخار، مدال‌های ورزشی  یا مدال قهرمانی به قهرمانان رشته‌های مختلف ورزشی داده می‌شود. ساخت ‌این مدال‌ها و هزینه ساختن آن‌ها بسته به کیفیت، جنس و ظاهر و زیبایی آن‌ها متفاوت است. در ‌این مقاله به تاریخچه‌ی ساخت مدالها، انواع مدالها، و هزینه ساخت آن‌ها نگاهی کوتاه می‌اندازیم.




در مسابقات ورزشی مختلف مدال به عنوان جایزه‌ای معنوی به افراد اهدا می‌شود
تاریخچه ساخت مدال‌های ورزشی
  مدال در ابتدا‌ یک نشان نظامی بود که به افسران و نظامیان به عنوان مدال افتخار اهدا می‌شد. اما پس از آن در سده 18 ام میلادی به عنوان نشان و جایزه برای مسابقات علمی و آموزشی هم مدنظر قرار گرفت. با گذشت زمان، از مدال در جاهای بیشتری هم استفاده می‌شد. امروزه در اکثر مراسمات، مسابقات ورزشی، فرهنگی و هنری، جشنواره و اختتامیه مسابقات و همچنین‌ یادبود‌ها از مدال به عنوان ‌یک نشان و جایزه‌ای برای اهدا به نفرات برتر در نظر گرفته می‌شود. مصارف ورزشی مدال خیلی بیشتر و گسترده‌تر از مصارف دیگر آن است و در مسابقات ورزشی مختلف مدال به عنوان جایزه‌ای معنوی به افراد اهدا می‌شود.
 انواع مدال‌های ورزشی
  مدالهای ورزشی در انواع و گونه‌های متفاوت با اشکال و ظواهر زیبا و دوست داشتنی موجود می‌باشند.‌ این مدال‌ها دارای جنس‌های مختلفی از فلزات گوناگون از قبیل سرب و برنز هستند که بسته به سفارش می‌توانند انواع گوناگونی داشته باشند. مدال‌های ورزشی در اندازه‌های متفاوت ساخته می‌شوند. معمولا به شکل دایره‌ای و گرد هستند و انواع مختلف طلا، نقره و برنز را شامل می‌شوند. در واقع مدال‌های ورزشی که به نام‌های طلا، نقره و برنز در دسترس هستند، خالص نیستند و فقط روکشی از آن فلزات را دارند، و‌ یا با آن فلزات آبکاری شده اند. حتی در مسابقات المپیک که مهم‌ترین مسابقات برگزار شده در جهان است که 4 سال ‌یکبار در کشورهای مختلف جهان برگزار می‌شود هم از فلزات خالص طلا، نقره و برنز استفاده نمی‌شود و فقط روکشی از آن فلزات روی فلزاتی همچون سرب و برنز که از قبل برش داده شده و آماده آبکاری و روکش شده اند، کشیده می‌شود.



در بعضی از مسابقات، اشکال و گونه‌های خاصی از مدال‌ها سفارش داده می‌شوند
جنس مدال‌های ورزشی و اشکال مختلف آن
  مدالهای ورزشی می‌توانند بسته به سفارش ارگان‌ها و نهاد‌های درخواست دهنده اشکال گوناگون ومتنوعی داشته باشند. ولی معولا‌ این گونه مدال‌ها به صورت دایره‌ای و گرد سفارش داده می‌شوند. ساخت مدال‌هایی که به شکل دایره هستند راحت‌تر از بقیه انواع آن‌هاست. به طبع هزینه ساخت مدال‌های گرد از انواع دیگر آن کم‌تر بوده و در ساخت آن مشکل خاصی وجود ندارد. اما در بعضی از مسابقات، اشکال و گونه‌های خاصی سفارش داده می‌شود. به عنوان مثال در ‌یکی از مسابقات آسیایی والیبال که در ‌ایران برگزار شد، وزارت ورزش و جوانان و همچنین فدراسیون والیبال ‌ایران، از مدال‌هایی به شکل نقشه ‌ایران استفاده کردند که ظاهر زیبایی هم داشتند.‌ این گونه مدال‌ها می‌تواند به دلیل انگیزه‌های مختلفی طراحی و ساخته شوند. بعضی از‌ این مدال‌ها از قبیل مدالی که ذکر شد(مدال به شکل نقشه ‌ایران)، جهت معرفی‌ یک شخص‌ یا ‌یک ملت طراحی و ساخته می‌شوند. جنس مدال‌های ورزشی ساخته شده نیز می‌تواند بسته به سفارش داده شده متفاوت باشد. در مسابقات معتبر ورزشی مثل مسابقات جهانی و المپیک از فلزات گران قیمت و با ارزش و با درصد بیشتری از طلا، نقره و برنز ساخته شده و آبکاری می‌شوند. در حالیکه در مسابقات دیگر از جمله مسابقات کشوری و استانی، معمولا فلزاتی ارزان‌تر و بدون روکش و فقط رنگ‌های طلا، نقره و برنز را دارند.



در مسابقات جهانی و المپیکی درصد بیشتری از فلزات طلا، نقره و برنز به عنوان روکش در مدال‌ها استفاده می‌شود
ساخت مدال‌های ورزشی و هزینه‌های آن
روش‌های مختلفی برای ساخت مدال وجود دارد که از جمله آن‌ها روش قالب‌گیری و روش برش دستی می‌باشد.

1-   
روش قالب‌گیری: در ‌این روش که توسط ریخته‌گری با فلز سرب انجام می‌شود، در قالب ریخته میشود و ساخته و پرداخته میشود و سپس توسط فلزاتی همچون طلا، نیکل، برنز و مس آبکاری می‌شود.

2-   
روش برش دستی: در روش برش دستی در ساخت مدال ، از فلز برنز به جای فلز سرب استفاده می‌شود. به ‌این صورت که طرح سفارش داده شده روی فلز برنز پرداخت شده و اسید کاری می‌شود و پس از ‌اینکه کامل آماده شد میتوان آن را با اره به صورت طرح مورد نظر برش داد. نکته‌ای که باید در نظر گرفته شود حفظ نکات ‌ایمنی و پوشیدن دستکش در حین کار با اره و برش می‌باشد.
  
  همان طور که گفته شد در ساخت مدال‌های ورزشی معمولا از فلزاتی همچون سرب و برنز استفاده می‌شود. همچنین بسته به اهمیت مسابقاتی که مدال برای آن طراحی و ساخته میشود، ‌این مدال‌ها دارای ارزش‌ها و شکلهای متفاوتی هستند. هزینه ساخت ‌این مدال‌ها نیز وابسته به سفارش است. در مسابقات معتبر جهانی و المپیکی پس از پرداخت طرح اولیه، درصد بیشتری از فلزات طلا، نقره و برنز به عنوان روکش در مدال‌ها استفاده می‌شود. اما هیچوقت ازاین فلزات با ارزش به صورت خالص استفاده نمی‌شود.
 
 امروزه استفاده از مدال‌های ورزشی در میادین مختلف ورزشی بسیار پرکاربرد شده اند. به طور معمول هر مسابقه‌ی ورزشی که در سطح کشور و جهان برگزار می‌شود در آن برای تقدیر از برگزیدگان مدال و جوایز نفیسی اهدا می‌شود. لذا با توجه به گسترش و توسعه توزیع مدال در مسابقات مختلف کشوری و جهانی، فرصتی برای سازندگان ‌این مدا‌ل‌ها، شرکت‌ها و سایت‌های فروش مدال بوجود آمده تا با نشان دادن خود در تولید مدال‌های مرغوب و با ظاهر زیبا، جای پایی برای خود در میدان بزرگ فروش ‌این محصولات باز کرده و علاوه بر اشتغال‌زایی برای جوانان و عموم مردم، در ساخت مدال‌های مرغوب و با کیفیت نقش خودرا‌ ایفا بنمایند.
 
سایت‌های فروش مدال،‌ یکی از سریع‌ترین و آسان‌ترین راه‌ها برای خرید هر تعداد مدال در خواستی از نوع‌های مختلف و با قیمت‌های متنوع می‌باشند.

برای ثبت سفارش درسایت نوین تندیس لینک روبرو را کلیک کنید

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)