روش های ساخت و طراحی تندیس حجمی

طراحی تندیس حجمی

روش های ساخت و طراحی تندیس حجمی

طراحی تندیس حجمی:

به پاس قدردانی از افراد برگزیده در همایش ها و جشنواره های مختلف معمولا تندیس حجمی سفارش می دهند که به شیوه های مختلف ساخت و طراحی می گردند.

  • از جمله این شیوه های گوناگون می توان به کَنده کاری، شکل دهی و جفت کاری اشاره کرد که هر یک از آن ها روش های خاص خود را دارند که در نهایت تندیس حجمی مدنظر شما را تقدیمتان خواهند کرد.

سفارش تندیس حجمی

طراحی تندیس حجمی | حکاکی کردن تندیس حجمی

ساخت و طراحی تندیس حجمی هنر خاص خود را می خواهد.

تصور کنید که شما در حال نقاشی و به تصویر کشیدن چهره یک فرد بسیار مشهور هستید؛

  • آیا هر کسی را یاری به تصویر کشیدن چهره آن شخص درست شبیه تصویر واقعی آن خواهد بود؟
  • مسلما چنین عملی تنها بر عهده افراد ماهرو  نقاشان زبردستی است که با بهره مندی از هنر دستی خود رو به تصویرسازی چهره ها و نمادهای مختلف می کنند.
  • با توجه به اینکه تندیس حجمی نیز به شکل آدمک یا نماد خاصی طراحی می کند، پس کلیه طراحان و تولیدکنندگان تندیس های حجمی درست به مانند یک هنرمند و نقاش بزرگ می بایست با تجربه و تخصص خود هر گونه نقشی را بر روی تندیس های مختلف به خوبی حکاکی کرده و تندیس حجمی بسیار شیک و زیبایی را به افراد برگزارکننده همایش ها و جشنواره های مختلف تقدیم نمایند.
  • به همین جهت است که همواره توصیه می شود برای ثبت سفارش تندیس حجمی می بایست نزد افراد حاذق و توانمند رفت تا آنان با بهره گیری از هوش و استعداد خود در این راه تندیس حجمی بسیار زیبا و شبیه اصل آن قاب و تصویری را تقدیم شما کنند که دقیقا شما انتظار آن را داشته اید.

تندیس حجمی

طراحی تندیس حجمی و نحوه ساخت

  • طراحی تندیس حجمی کاری تخصصی است که تنها عده ای خاص از عهده آن بر می آیند.
  • پس از مطالعه کاتالوگ مجموعه طراحی و ساخت تندیس (نوین تندیس)
  • شما بایستی کلیه مراحل ساخت و طراحی تندیس حجمی را به عهده فردی قرار دهید که نسبت به وی شناخت کامل دارید و به نمونه کار و طراحی های وی اطمینان حاصل نموده اید.

به طور کلی نحوه ساخت و طراحی تندیس حجمی یا هر نوع تندیس دیگری به یکی از روش های زیر صورت می پذیرد که به آن اشاره خواهیم کرد:

کَنده کاری (حجاری)

  • اولین روشی که برای ساخت و طراحی تندیس حجمی مطرح است، شیوه کَنده کاری یا همان حجاری است. در این روش طراح تندیس حجمی با توده ای از مواد جامد نظیر سنگ یا چوب کار خویش را از سر می گیرد و در روند کاری خود سرانجام به تندیسی را آماده و مهیا می کند که به شکل مورد نظر شما شباهت زیادی داشته باشد.
  • انتخاب مواد ساخته شده تندیس حجمی بسته به سلیقه شماست و شما می توانید نوع جنس مورد نظر را به تولیدکننده تندیس حجمی اعلام دارید تا وی با استفاده از آن ماده مورد نظر مراتب را به جهت ساخت تندیس برای شما صورت بخشد.

شکل دهی

این روش ساخت و طراحی تندیس ها که به روش شکل دهی معروف گشته است؛

  • بدین صورت است که به ماده خام اولیه شکل و نماد خاصی می بخشند و حجم و اندازه تندیس حجمی مدنظر شما به دست می آید و طراح می تواند هر شکلی که مدنظر شماست را به بهترین نحو شکل داده و آن را تقدیم شما کند.
  • در این مرحله طراح و تولیدکننده تندیس حجمی مورد نظر می تواند با هر یک از مواد حجم پذیر نظیر: موم، گچ، گِل و… به تندیس شما را حجیم سازد و در قالب آن را طرح ریزی کند که باب میل شماست تا در نهایت شما از تندیس طراحی شده رضایت کامل داشته باشید.

جفت کاری

  • در روش جفت کاری طراح تندیس های مختلف از جمله تندیس حجمی می تواند تمامی قسمت های مختلف تندیس خود را به صورت مجزا طراحی کند یا حتی می تواند با استفاده از قطعات از پیش ساخته شده و آماده آن ها را به شیوه های مختلف

از جمله:

  • جوشکاری، لحیم کاری، پرچ کردن، میخ کردن، چسبانیدن و … به همدیگر متصل گردانیده تا در نهایت شکل نهایی و مدنظر مشتریان خویش را طراحی سازد و آن را در اختیار مشتریان خود قرار دهد.

نکته درخور توجه در روش های ساخت تندیس حجمی

نکته ای که در این زمینه وجود دارد؛

  • ذکر این مسئله است که تندیس های ساخته شده به روش های شکل دهی و جفت کاری که با آن ها به طور مفصل آشنا شدیم را می توان با شیوه های قالب گیری و ریخته گری به مجموعه آثار ماندگار و مقاومی تبدیل کرد که تا سالیان سال برای افراد برگزیده همایش های مختلف به یادگار بماند و نسبت به وجود چنین تندیسی در منزل خویش و در داخل دکوراسیون و بخش افتخارات شخصی خود از آن مراقبت به عمل آورد.

بنابراین با توجه به این نکته و نیز روش های مختلف ساخت و طراحی تندیس حجمی می توان گفت:

  • افرادی که قصد برگزاری همایش و جشنواره های مختلف دارند، می توانند مراتب ساخت تندیس حجمی را به افرادی متبحر و توانمند بسپارند تا آن ها با استفاده از روش های موجود به هر شیوه ای از شیوه هایی که در خصوص آن سخن به میان آمد، می توانند در نهایت تندیس حجمی مورد نظر شما را طراحی و تقدیم شما نمایند تا با اهدای آن به افراد برگزیده خاطره ای ماندگار در ذهن همگان به وجود آورید.

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)