بهار 94 در گالری‌ها چه می‌گذرد؟

گالری‌های تهران از 20 فروردین‎ماه کم‌کم کار خود را آغاز می‌کنند تا هنرهای تجسمی شاهد فصلی نو از حیات خود باشد.

55501_635630669268453142_m

با آنکه همه گالری‌های تهران کار خود را بلافاصله پس از تعطیلات نوروز آغاز نمی‌کنند، اما این ماه خالی از رویدادهای هنری هم نیست.

گالری‌های بسیاری نخستین نمایشگاه امسال خود را در دو جمعه پایانی ماه فروردین آغاز می‌‎کنند و از میان همه آن‌ها گالری والی با آغاز برنامه خود در ۲۰ فروردین ماه پیشتاز است.

گالری والی
این گاری ۲۰ تا ۲۷ فروردین ماه میزبان آثار نقاشی مریم درویش است. در این نمایشگاه که “زن‌ها و مبل‎‌ها” نام دارد نقاشی‎های فیگوراتیو مریم درویش که همه آن‌ها با تکنیک رنگ روغن روی بوم خلق شده‎اند به نمایش گذاشته خواهند شد. گالری والی در میدان ونک، خیابان شهید خدامی، پلاک ۷۲ قرا ر دارد.

گالری آران
۲۱ فروردین ماه اما چند گالری تهران کار خود را به شکل همزمان آغاز خواهند کرد. گالری آران یکی از آنهاست که از ۲۱ فروردین ماه با نمایشگاهی از آثار ناصر بخشی کار خود را در سال جدید آغاز می‌‎کند. این نمایشگاه به آثار نقاشی و حجم این هنرمند اختصاص دارد. گالری آران به نشانی کریم خان زند، خیابان خردمند شمالی، کوچه دی، پلاک ۱۲، از ۲۱ فروردین پذیرای علاقه‎مندان است.

گالری طراحان آزاد
طراحان آزاد نیز از ۲۱ فروردین ماه تا ۲ اردیبهشت فضای نمایشگاهی خود را به آثار گروهی از طراحان ژاپنی اختصاص داده است. کیوریتوری این نمایشگاه را سعید انصافی برعهده دارد و آثار طراحان مدرن ژاپن را برای این نمایشگاه انتخاب کرده است. آثار طراحان ژاپنی سال گذشته نیز در گالری طراحان آزاد به نمایش گذاشته شده است. علاقه‎مندان به بازدید از آثار این نمایشگاه گروهی می‌‎توانند از ۲۱ فروردین به گالری طراحان آزاد به نشانی خیابان ولیعصر (عج)، خیابان فتحی شقاقی، میدان سلماس، پلاک۵ مراجعه کنند.

گالری زیر زمین دستان
فریدون آو هنرمند شناخته شده معاصر نیز آثار خود را از ۲۱ فروردین در گالری زیرزمین دستان به نمایش می‌گذارد. در این نمایشگاه که تا ۵ اردیبهشت ادامه دارد ۷ اثر طراحی از این هنرمند نمایش داده می‌شود که همه آن‌ها روی کاغذ کار شده‌اند. گالری زیرزمین دستان در خیابان فرشته، خیابان بیدار، پلاک ۶ قرار دارد.

گالری راه ابریشم
راه ابریشم گالری دیگری است که برنامه خود را از۲۱ فروردین آغاز می‌‎کند. در نخستین برنامه این گالری مهرداد عسگری طاری مجموعه‎ای از عکس‌های خود را به نمایش خواهد گذاشت. این نمایشگاه “توهم جاودانگی” نام دارد و تا ۳۱ فروردین ماه در گالری گالری راه ابریشم به نشانی خیابان لواسانی غربی (فرمانیه)، بین‌خیابان آبکوه ‌و ‌آقایی، پلاک ۱۰۳، واحد ۲ برپاست.

گالری شیرین 
مجموعه عکس‎های ابراهیم حقیقی با عنوان “ایران در آینه” نیز از ۲۱ فروردین ماه در نخستین نمایشگاه گالری شیرین روی دیوار خواهد رفت. این عکس‎‌ها حاصل سفرهای ابراهیم حقیقی به شهرهای مختلف ایران است و حدود ۲۵ عکس از این مجموعه در این نمایشگاه در معرض دید علاقه‏مندان به هنرهای تجسمی قرار خواهد گرفت. گالری شیرین در خیابان کریمخان زند، خیابان سنایی، کوچهٔ سیزدهم، پلاک۵ قرار دارد.

گالری شماره شش
گالری شماره ۶ نیز در سال ۹۴ کار خود را از ۲۱ فروردین آغاز می‌‎کند. این گالری در نخستین برنامه خود سراغ عکس‌های محسن کثیرالسفر رفته است. این هنرمند از نوازندگان با سابقه تنبک ایرانی است که در چند سال گذشته در زمینه عکاسی نیز فعالیت داشته است. نخستین نمایشگاه این هنرمند در موزه هنرهای مردمی رم برگزار شده است. علاقه‎مندان به بازدید از آثار این هنرمند تا ۲۸ فروردین ماه فرصت دارند تا به کالری شماره شش به نشانی خیابان میرزای شیرازی، کوچه بیستم، پلاک ۲، طبقه همکف مراجعه کنند.

گالری هما
اما تنها گالری که هر سال از ۲۲ فروردین تا روز دوم اردیبهشت نمایشگاهی برگزار می‌‎کند گالری هماست. امسال نیز این گالری مجموعه‌ای از آثار هنرمندان خود را با عنوان “هفته طراحی ۳” در فرصتی ۱۰ روزه و در نخستین نمایشگاه خود در معرض دید علاقه‎مندان قرار می‌‎دهد تا پس از آن به مرور آثار هنرمندان خود را نیز در ماه‎های بعد به علاقه‎مندان معرفی کند. گالری هما در خیابان کریم خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک ۸، واحد یک قرار دارد.

گالری آریا
آهو خردمند بازیگر با سابقه تلویزیون و سینما که نخستین نمایشگاه خود را چند سال قبل در گالری شیرین برگزار کرد مجموعه‎ای از آثار نقاشی خود را از ۲۷ فروردین در نخستین نمایشگاه سال ۹۴ گالری آریا به نمایش خواهد گذاشت. این نمایشگاه به آثار دوره قبل و همچنین آثار جدید این هنرمند اختصاص دارد و تا ۴ اردیبهشت ماه در گالری آریا به نشانی خیابان ولیعصر، بالا‌تر از سه راه عباس آباد، کوی زرین، پلاک ۱۰ برپا خواهد بود.

گالری ساربان
اما جمعه ۲۸ فروردین ماه نیز تعدادی از گالری‌های تهران برنامه‎های خود را به شکل همزمان برگزار خواهند کرد. از میان این گالری‎‌ها گالری ساربان نخستین برنامه خود در سال نو را به نمایش آثار نقاشی‎خط اسداله کیانی اختصاص داده است. اسدالله کیانی هنرمند پیشکسوت هنر نقاشی‎خط از سال ۱۳۵۱ به طور حرفه‌ای به این هنر پرداخته است و تا کنون بیش از ۱۵ نمایشگاه انفرادی و ۷۵ نمایشگاه گروهی در ایران و کشورهای دیگری چون انگلیس، فرانسه، مراکش و… برگزار کرده است. علاقه‎مندان به هنر نقاشی‏خط برای بازدید آثار این هنرمند می‌‏توانند به گالری ساربان واقع در خیابان دکتر بهشتی، میدان تختی، خیابان صابونچی (مهناز)، کوچه مهماندوست، پلاک ۸ مراجعه کنند.

گالری اعتماد یک و دو
گالری اعتماد در نخستین نمایش‎های امسال خود از ۲۸ فروردین تا ۸ اردیبهشت میزبان دو نمایشگاه خواهد بود. در نمایشگاه نخست و در گالری اعتماد شماره یک آثار نقاشی الناز فرج‎اللهی روی دیوار خواهد رفت. همچنین در گالری اعتماد ۲ نیز مجموعه‎ای از مجسمه‎های یوشا بشیر در معرض دید علاقه‎مندان به هنرهای تجسمی قرار خواهد گرفت. گالری اعتماد یک و دو در نیاوران، میدان یاسر، خیابان یاسر، خیابان موسوی، خیابان بوکان، دوراهی سمت راست، پلاک ۴ قرار دارد.

گالری گلستان
علی قطبی طراح و نقاش اهل اصفهان از ۲۸ فروردین ماه آثار خود را در گالری گلستان به نمایش خواهد گذاشت. این نمایشگاه که در آن حدود ۱۷ اثر از این هنرمند به نمایش گذاشته خواهد شد به آثار اکریلیک روی بوم این هنرمند اختصاص دارد که همچون دیگر آثار او نشانگر فضا‌ها و نمادهایی از فرهنگ ایرانی هستند. نمایشگاه آثار علی قطبی تا ۱۲ اردیبهشت ماه در گالری گلستان به نشانی خیابان دروس، خیابان کماسایی، پلاک ۳۴ برپاست.

نگارخانه لاله
دومین نمایشگاه سالانه تبادل چاپ دستی نخستین برنامه امسال نگارخانه لاله است که از ۲۸ فروردین ماه در این گالری کار خود را آغاز می‌‎کند. در این نمایشگاه که مهدی درویشی کیوریتوری آن را برعهده دارد ۱۸۰ اثر از آثار هنرمندان شرکت کننده در فراخوان در کنار آثاری از ۲۱ هنرمند مدعو رشته چاپ دستی به نمایش گذاشته خواهد شد. دومین سالانه تبادل چاپ دستی تا ۱۵ اردیبهشت ماه ادامه دارد و علاقه مندان به بازدید از آن می‌‎توانند به نگارخانه لاله به نشانی خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، روبروی پارکینگ طبقاتی مراجعه کنند.

گالری اُ 
گالری تازه تاسیس اُ که ر سال ۹۳ کار خود را آغاز کرد امسال از ۲۸ فروردین ماه کار خود را آغاز می‌‎کند. این گالری در نخستین برنامه نمایشگاهی خود مجموعه‎ای از نقاشی‎های امید بازماندگان را ر معرض دید علاقه‏مندان به هنر‌ها تجسمی قرار خواهد داد. امید بازماندگان متولد ۱۳۵۵ در شیراز است و تا کنون نمایشگاه‎های بسیاری او که در زمینه طرای داخلی نیز فعال است در نقاشی‌هایش بیشتر به هنر فیگوراتیو علاقه دارد. علاقه مندان به بازدید از آثار این هنرمند می‌توانند از ۲۸ فروردین به گالری اُ به نشانی خیابان ویلا (نجات‌اللهی)، کوچه خسرو، ‌ پلاک ۴۶ مراجعه کنند.

گالری هفت ثمر
از میان گالری‎‌ها تهران چند گالری نیز تمام ماه فروردین را به تعطیلات خواهند رفت و کار خود را در سال ۹۴ از اردیبهشت ماه آغاز می‌‎کنند. گالری هفت ثمر در نخستین نمایشگاه خود در سال ۹۴ از چهارم اردیبهشت ماه میزبان آثاری از حمیده حجار خواهد بود. در این نمایشگاه نقاشی‎های این هنرمند جوان روی دیوار خواهد رفت آثاری که با تکنیک میکس مدیا خلق‎ شده‌اند و با وجود آنکه فرم‎ در آن‌ها نقش بسیاری دارد به نقاشی آبستره متمایل هستند. آثار حمیده حجار در گالری هفت‎ثمر به نشانی خیابان مطهری، خیابان کوه نور، کوچه پنجم، شماره ۸ به نمایش گذاشته خواهد شد.

گالری ۲۶
چهارم اردیبهشت گالری ۲۶ نیز نخستین نمایشگاه خود در سال ۹۴ را افتتاح خواهد کرد. در این نمایشگاه آثار نقاشی مسلم خضری روی دیوار خواهد رفت. آثار این هنرمند جوان نیز فضایی فیگوراتیو دارد و تا کنون در چند نمایشگاه گروهی و فروش به نمایش درآمده است. علاقه مندان به بازدید از آثار این هنرمند می‌‎توانند از چهارم اردیبهشت ماه به گالری ۲۶ به نشانی فرمانیه شرقی، خیابان سلمان‌پور‌ ظهیر، شماره ۲۶، واحد ۳ مراجعه کنند.

گالری آتبین
گالری آتبین نیز از ۴ اردیبهشت ماه میزبان نمایشگاه گروهی نقاشی آبستره با آن عنوان “آن شب اردیبهشت” خواهد بود. در این نمایشگاه آثاری از رضا حسینی، وحید محمدی، هومن فولادقلم و ندا تولایی به نمایش گذاشته خواهد شد. در این نمایشگاه که “آن شب اردیبهشت” موضوع آن نیز هست هر یک از هنرمندان دیدگاه خود به این موضوع را روی بوم خواهند برد. نمایشگاه “آن شب اردیبهشت” تا ۱۵ اردیبهشت ماه در گالری آتبین به نشانی خیابان ولی عصر قبل از چهارراه پارک وی کوچه خاکزاد پلاک ۴۲ ادامه خواهد داشت.

گالری آبی
گالری آبی در سال ۹۴ برخلاف بسیاری از گالری‌ها به سراغ نقاشی یا مجسمه‌سازی نرفته است. این گالری نخستین برنامه خود را با یک نمایشگاه گروهی اینستالیشن آغاز می‌‎کند. در این نمایشگاه آثاری از سپیده زمانی، آنیتا اسفندیاری، نگین ساعد و الناز عزتی به نمایش گذاشته خواهد شد. آثار این هنرمندان که همگی به موضوع “جنگل” اختصاص دارد در عین استقلال با یکدیگر نیز در ارتباط است تا بتواند پیامی کلی را نیز به مخاطب خود برساند. گالری آبی در خیابان دولت، دیباجی جنوبی، روبه‌روی پارک ارغوان، کوچه مژگان، پلاک۴۱ قرار دارد.

گالری آرته
گالری آرته کارخود را از دیگر گالری‌های تهران دیر‌تر آغاز می‌‎کند. این گالری از ۱۸ اردیبهشت ماه میزبان یک نمایشگاه گروهی چیدمان خواهد بود که رضا طالب‎زاده کیوریتوری آن را برعهده دارد. این نمایشگاه چیدمان “مرحله آئینه‎ای یا آنچه من نیستم” نام دارد و علاقه‎مندان برای بازدید از آن می‌‏توانند به گالری آرته واقع در ونک، خیابان ملاصدرا، بزرگراه کردستان جنوب، شیراز جنوبی، پایین‌تر از همت، بلوار علی خانی، ۲۰ متری گلستان، ۱۲ متری دوم، پلاک ۳ مراجعه کنند.

منبع خبر : هنرآنلاین

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.