الخاص، آغازگر طراحی فیگوراتیو در نقاشی نوگرا ایران

۲۶ خرداد، سالروز تولد هانیبال الخاص، یکی از تأثیرگذارترین نقاشان و مدرسان در جریان نقاشی نوگرا و معاصر ایران است. تندیس به بهانه تولد این هنرمند نقاش، به شرح مختصری از زندگی این هنرمند می‌پردازد.

۲۶ خردادماه سالروز تولد هانیبال الخاص، نقاش، مترجم و نویسنده‌ی ایرانی است. این هنرمند در سال ۱۳۰۹ در کرمانشاه و از پدر و مادری آشوری متولد شد. الخاص را از نقاشان نوگرای معاصر ایران می‌دانند که تأثیر مهمی بر این جریان داشته است.

الخاص نقاشی را در سن ۱۴ سالگی از نقاشی روس آموخت و در کارگاه او با دنیای رنگ‌ها آشنا شد. بعدها او نقاشی را به‌صورت جدی نزد استاد جعفر پتگر دنبال کرد. هنر نقاشی رفته‌رفته تمام دنیای الخاص را تحت تأثیر قرار داد. او در جوانی برای تحصیل در رشته پزشکی به آمریکا سفر کرد، اما مدتی بعد آن را رها کرد و لیسانس و فوق لیسانس خود در رشته تصویرسازی از انستیتوی هنر شیکاگو (ایلی نوی)  گرفت.

این هنرمند علاوه بر نقاشی به ادبیات و شعر هم عشق می‌ورزید. از او اشعاری در قالب‌های مختلف باقی مانده و اشعار شاعران مهمی مانند نیما یوشیج، پروین اعتصامی و ایرج میرزا را به زبان آشوری برگردانده است.

یکی از مهم‌ترین تأثیرات این هنرمند بر بخشی از هنر معاصر ایران، تربیت شاگردانی بود که اکنون به هنرمندان برجسته و صاحب‌نامی تبدیل شده‌اند.

الخاص، همچنین چهار کتاب در زمینه آموزش هنر تالیف کرده است و جلد ده‌ها کتاب را طراحی کرده است. هانیبال الخاص عضو دوره‌های مختلف دوسالانه نقاشی معاصر ایران در دهه ۳۰ و ۴۰ بود و مدت دوسال مدیریت گالری” گیل گمش” را که از اولین گالری های معاصر ایران بود، به عهده داشت.

وی در تاریخ بیست و سوم شهریور ۱۳۸۹ به دلیل حاد شدن بیماری سرطان در سن ۸۰ در شهر تورلاکِ کالیفرنیای آمریکا درگذشت. او در دهه هشتم از زندگی‌اش درباره عمرش گفته بود: «معجزه‌ای است چون تعداد بیماریهای من بسیار زیاد است ولی تا این سن رسیده‌ام. تا به حال سه بار قلبم را جراحی کرده‌ام. در کودکی مالاریا گرفتم. در کل از کودکی خیلی آدم سالمی نبودم. میانگین عمر افراد خانواده‌ام ۶۵ سال بوده و من فعلاً ۱۵ سال بیشتر عمر کرده‌ام. خوب این خیلی خوب است.»

این روزها، شاگردان هانیبال الخاص به بهانه سالروز تولد او، نمایشگاهی گروهی در گالری لاله برپا کرده‌اند. این نمایشگاه با همکاری فرزند او، بونا الخاص، انجمن نقاشان ایران و نشر نظر برگزار شده است و هدف از آن زنده نگه‌داشتن یاد این هنرمند و تقدیر از زحمات و کوشش فرهنگی هنری‌اش، به‌ویژه در امر آموزش هنر است. این نمایشگاه تا ۳۱ خرداد ماه ۹۴ ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند همه روزه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به نشانی خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، جنب هتل لاله مراجعه فرمایند.

منبع خبر : تندیس مگ

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.