با تقدیر از دیگران روی قلب و مغز و رفتار آن‌ها اثر بگذارید

قدردانی یک مفهوم کلی با زیرشاخه‌های متعدد است، طبیعتا انسان ابتدا باید قدردان خداوند باشد که او را از نعمت وجود برخوردار کرد. در روابط اجتماعی میان انسان‌ها نیز باید از اقدامات افراد تقدیر کرد فرقی ندارد این انسان کارمند خوب یک شرکت باشد یا کارگر پرتلاش یک کارخانه، یک راننده تاکسی مهربان باشد یا یک پزشک مهربان، می‌توان به انحای مختلفی، از این افرادکه جامعه‌ای بهتر را رقم می‌زنند قدردانی کرد.

 

دوستی، عشق، محبت، دادن پیام محبت‌آمیز و تقدیر و تشکر کردن از دیگران خصلت ذاتی انسان است. انسان دوستدار دیده شدن و تقدیر شدن است و از همان روز اول خلقت که خداوند انسان را آفرید، از این خلقت تقدیر کرد. در روابط اجتماعی میان افراد، خدمات دوسویه‌ای میان انسان‌ها به وجود می‌آید، روابطی دوسویه میان یک یا چند انسان با یک یا چند انسان دیگر و حتی میان انسان‌ها و سازمان‌ها. استحکام این روابط در گرو بسیاری از مولفه‌های فرهنگی، اجتماعی و روانشناسانه است، یکی از مولفه‌هایی که احساس همبستگی میان افراد را تقویت می‌کند، تقدیر از اقدامات آن‌ها است. براساس پژوهش‌های صورت گرفته، تقدیر و تشکر از دیگران اثرات بسیاری دارد و این اثرات در آینده افراد و جامعه تاثیر مستقیم دارد. افراد خلاق با تقدیر از اقدامات آن‌ها احساس رضایت بیشتری کسب می‌کنند، استعدادهای بیشتری بروز می‌دهند و همین‌گونه جامعه با بیشتر شدن این افراد، جامعه‌ای بهتر خواهد شد. اگر تا پایان این مطلب همراه ما باشید درباره تاثیر تقدیر از اقدامات افراد در جهت رشد افراد و احساس رضایت بیشتر انسان‌ها توضیح خواهیم داد.

قدردانی از دیگران، احساس رضایت در افراد را افزایش می‌دهد
از چه کسانی باید قدردانی کرد؟
قدردانی یک مفهوم کلی با زیرشاخه‌های متعدد است، طبیعتا انسان ابتدا باید قدردان خداوند باشد که او را از نعمت وجود برخوردار کرد. در روابط اجتماعی میان انسان‌ها نیز باید از اقدامات افراد تقدیر کرد فرقی ندارد این انسان کارمند خوب یک شرکت باشد یا کارگر پرتلاش یک کارخانه، یک راننده تاکسی مهربان باشد یا یک پزشک مهربان، می‌توان به انحای مختلفی، از این افرادکه جامعه‌ای بهتر را رقم می‌زنند قدردانی کرد. بنابراین اگر مدیر یک مدرسه هستید حتما از دانش‌آموزان خوب و معلمان پرتلاش آن‌ها تقدیر به عمل آورید، اگر مدیرعامل یک کارخانه هستید از کارگران وظیفه شناس تقدیر کنید، حتی امروزه در علم تبلیغات و بازاریابی می‌گویند از مشتریان وفادار خود هم باید تقدیر به عمل آورید.

تاثیر تقدیر و قدردانی بر افزایش احساس رضایت افراد از زندگی
قدردانی احساس امنیت را در افراد بالا می‌برد تا بهترین کار را با بهترین کیفیت انجام دهند، اما برعکس زمانی که انسان‌ها احساس کنند که دیگران به خدماتی که آن‌ها انجام می‌دهند بی‌توجه هستند، انرژی خود را از دست داده و انگیزه‌ای برای انجام بهتر کارها ندارند. طبق مطالعات انجام شده از سوی پژوهشگران حوزه علوم روانشناسی تقدیر و قدردانی از دیگران، فوایدی دارد که در ادامه به بررسی هر یک خواهیم پرداخت.

تقدیر از دیگران اعتماد به نفس افراد را بالا می‌برد
عملکرد بهتر مغز با قدردانی
تقدیر از یک انسان در بهبود عملکرد مغز وی موثر است، وقتی شما از فردی تقدیر می‌کنید، سروتونین و دوپامین در مغز وی افزایش یافته و در نتیجه احساس رضایت در آن فرد بیشتر می‌شود. وقتی دوپامین در مغز انسان ترشح می‌شود احساس اطمینان به نفس و اعتماد به نفس در افراد افزایش یافته و در نتیجه امر اجتماعی شدن در او راحت‌تر صورت می‌گیرد. وقتی از یک انسان تقدیر می‌کنید در واقع این حالات را در او افزایش می‌دهید.
افراد قدردان خوشبین و افراد خوشبین قدردان!
وقتی شما از کسی تقدیر می‌کنید، نه تنها در افزایش رضایت افراد دیگر تلاش می‌کنید بلکه به خودتان نیز سود می‌رسانید، طبق تحقیقات به عمل آمده کسانی که از دیگران تقدیر و تشکر می‌کنند در مغزشان هورمون کورتیزول ترشح می‌شود که موجب افزایش خوشبینی افراد می‌شود. بنابراین شما مثلا با اهدای یک لوح تقدیر به یک دانش‌آموز نمونه، یک معلم نمونه یا یک کارمند نمونه، در یک فرآیند مغزی قرار می‌گیرید که موجب افزایش خوشبینی شما می‌شود، از سوی دیگر این اقدام شما مثل همان اهدای لوح تقدیر، آن فرد را نسبت به شما خوشبین می‌کند و فراتر از این با افزایش امید در یک انسان، نگاه او به پدیده‌ها نیز متفاوت شده و دنیا را جای بهتری دیده و سعی بر اصلاح آن می‌کند.
قدردانی عملکرد قلب راه بهتر می‌کند
وقتی از فردی قدردانی می‌شود به گفته دانشمندان علوم پزشکی، به علت بهبود عملکرد مغز که در بالا گفته شد، پیام‌های مثبتی به اعضای دیگر بدن ارسال می‌شود. انسان‌های با استرس بالا همیشه دچار تپش قلب هستند چون نظم و ریتم قلب آن‌ها به هم ریخته و با گردش خون بالا یا پایین دچار احساسات ناخوشایندی می‌شوند، قدردانی موجب بهبود عملکرد در ریتم تپش قلب خواهد شد. حتما همه ما در کودکی با لوح تقدیرهایی که در مدرسه به دانش‌آموزان داده می‌شد آشنا هستیم، اگر یکی از آن‌ها را در دوران دانش‌آموزی خود گرفته‌اید لحظه‌ای به آن دوران فکر کنید که چه روزهای شیرینی برای شما رقم خورده است.

فرقی ندارد از چه کسی، از همه افراد نمونه کسب و کار خود تقدیر کنید
قدردانی کیفیت کار افراد را بالا می‌برد
اگر کارمند یا کارمندان خوبی در شرکت خود دارید حتما با برگزاری یک جلسه سالانه از آن‌ها تقدیر کنید تا نتیجه بهتر این کار را در کسب و کار خودتان حس کنید. اهدای تعدادی لوح تقدیر به چند کارمند خوب هزینه‌ی زیادی در برابر چیزی که کسب می‌کنید ندارد، وقتی از افراد تقدیر می‌کنید در واقع به آن‌ها می‌گویید چقدر خودشان و کارشان برای شما ارزشمند است و چقدر شما به آن‌ها اهمیت می‌دهید. این اهمیت دادن یک نتیجه مهم به همراه دارد و آن هم افزایش انگیزه کارمندان شما برای ارائه کارهای بهتر است.
افزایش حس ظن به دیگران با قدردانی
در برخی روابط اجتماعی در بعضی جوامع به علت عملکرد تاریخی ساختارها و نهادها در بین کسانی که در آن نهادها مشغول به کار هستند سوءظن وجود دارد، مثلا در ایران همیشه پنهان‌کاری یا سوءظن به کار دیگران، خلاف واقع‌گویی و مواردی از این قبیل مشاهده می‌شود، برخی جامعه‌شناسان علت این موضوع را سوابق تاریخی یک ملت می‌دانند، ضرب المثل‌های مختلفی نیز از این رفتارهای فردی محافظه‌کارانه می‌توان مثال زد، مثل این که می‌گویند گلیم خودت را از آب بیرون بکش و مواردی شبیه به این. در کشور ما هم معمولا کمتر بین افراد حس ظن وجود دارد، افزایش رفتارهایی مثل تقدیر و تشکر از دیگران به خاطر عملکردشان حس ظن افراد را افزایش داده و همبستگی بین انسان‌ها را افزایش می‌دهد..

با قدردانی از افراد، انگیزه آن‌ها را افزایش دهید
راه‌های تقدیر از دیگران
از گفتن یک تشکر ساده تا دادن یک هدیه و موارد بسیار دیگری مثل این‌ها می‌توان از افراد تشکر کرد، راه‌حل آن را شما باید پیدا کنید، تقدیر و تشکر از افراد در جمع تاثیر خیلی بیشتری دارد، مثل چیزی که در بسیاری از مدارس و شرکت‌ها و اداره‌ها با دادن یک لوح تقدیر و یک هدیه از بهترین‌های آن مجموعه تقدیر می‌شود. تقدیر و قدردانی از دیگران را فراموش نکنید!

برای ثبت سفارش درسایت نوین تندیس لینک روبرو را کلیک کنید

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)