جشنواره ˝باران رحمت˝ افتتاح شد

مراسم افتتاحیه جشنواره ˝باران رحمت˝ در باغ خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، مراسم افتتاحیه جشنواره باران رحمت با حضور حمید شاه آبادی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور هنری و سرپرست موسسه آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر ، مجید سرسنگی، مدیر عامل خانه هنرمندان ایران و حسین پارسایی، دبیر جشنواره پنج شنبه 11 تیر در باغ خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حسین پارسایی، دبیر جشنواره “باران رحمت” با معرفی این جشواره به برگزاری آن در خانه هنرمندان ایران اشاره کرد و گفت: این جشنواره دومین دوره خود را پشت سر می گذارد و تا 25 تیر در فضاهای مختلف خانه هنرمندان ایران هم چون نگارخانه های این خانه، تالار استاد انتظامی و … در زمینه تئاتر، هنر های تجسمی، نگارگری و… برگزار می شود.

وی به آثار این دوره اشاره کرد و گفت: بالغ بر 1169 اثر از بیش از 850 دانشجو از سراسر کشور آثار خود را به دبیرخانه ارسال کردند، هیات های داوری پس از بررسی آثار در زمینه های مختف هنری در بیش از 98 مرکز علمی کاربردی، آثار را انتخاب کردند که بیش از 300 اثر در مجموعه خانه هنرمندان ایران به نمایش در خواهد آمد.

در ادامه حمید شاه آبادی با اشاره به ضرورت توجه هنرمند به مسائل جامعه خود گفت: بارز ترین ویژگی عرصه فرهنگ و هنر و اصحاب فرهنگ و هنر دغدغه مندی هنرمندان است در واقع هنرمند واقعی کسی است که مسائل جامعه خود را به خوبی می شناسد و با دغدغه مردم حرکت می کند. هنرمندی در یک جامعه ماندگار می شود که به دغدغه مردم توجه کرده و آن را بیان کردند، و دانشجو ما اگر قرار است در عرصه فرهنگ و هنر قدم بگذارد باید مسائل جامعه خود را بشناسد، بعد از شناخت مسئله نیز، راه حل و کلید حل مسئله اهمیت بسیار زیادی دارد. قرآن مهم ترین و اصلی ترین کلید حل مسائل جامعه است. خوشحال هستیم که جشنواره باران رحمت در بستر قرآن کریم شکل گرفته است و خوشحال هستیم این جشنواره در یک فضای تخصی هم چون خانه هنرمندان ایران برگزار می شود.

در ادامه مجید سرسنگی با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان به برگزاری این جشنواره در خانه هنرمندان ایران اشاره کرد و گفت: بسیار خوشحال هستم که جشنواره “باران رحمت” که به همت دانشگاه کاربردی فرهنگ و هنر برگزار می شود، امسال در خانه هنرمندان ایران آثار خود را به نمایش می گذارد.

مدیر عامل خانه هنرمندان ایران در ادامه با اشاره به اهمیت فرهنگ و هنر در یک کشور گفت: هر جامعه برای رسیدن به توسعه یافتگی نیاز به مولفه های مختلفی دارد، یکی از این مولفه ها فرهنگ و هنر است. هرچند متاسفانه به علت اینکه نیاز به این مولفه کمتر ملموس است، در این سال ها نیز کمتر به مسئله فرهنگ و هنر توجه شده است.

وی افزود: مردم ما در کنار همه نیاز هایی که دارند باید به نیازهای فرهنگی آن ها نیز توجه شود.

سرسنگی در بخش پایانی صحبت های خود گفت: ما برای اینکه فرهنگی مستحکم داشته باشیم، برای اینکه مردمی شاداب و امیدوار به زندگی داشته باشیم، قطعاً نیازمند برگزاری برنامه های مختلف فرهنگی و هنری هستیم و من خوشحال هستم که در ماه مبارک رمضان شاهد برگزاری جشنواره باران رحمت هستیم، قدمی در این مسیر برداریم.

امروز کشورهای توسعه یافته افتخارشان به اقتصاد و یا نظامی گری نیست بلکه افتخارشان به داشتن یک فرهنگ توسعه یافته است و کشور ما که انقلاب اسلامی را تجربه کرده است، کشوری که 8 سال دفاع مقدس را تجربه کرده است، کشوری که منویات امام بزرگ و رهبر خود را تجربه کرده است، باید بیش از پیش به مسئله فرهنگ و هنر توجه نشان دهد. امیدوارم برگزاری این برنامه ها هم بتواند در راستای توجه مسئولان به ضروریات فرهنگی نقش ایفا کند و هم بتواند مخاطبان خود را با فضای فرهنگی و هنری بیشتر آشنا سازد.

موسسه آموزش عالی علمی-‌کاربردی فرهنگ‌و‌هنر با هدف خلق آثار هنری، ایجاد بسترهای لازم برای معرفی مهارت‌ها و کارآفرینی و همچنین معرفی دانشجویان موثر و نخبه در رشته‌های تحصیلی مرتبط و گرایش‌های تخصصی، دومین جشنواره سراسری دانشجویی “باران رحمت” را با الهام از آیات آسمانی قرآن کریم برگزار می‌کند.

این جشنواره دارای دو بخش مسابقه و جنبی است که موضوعات مورد بحث برای تولید آثار در آن، ویژه قصص و مفاهیم قرآنی و دو شعار “رمضان ماه مهربانی” و “خانواده از نگاه قرآن” بوده است.

در حاشیه گشایش این جشنواره، دکتر حمید شاه آبادی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور هنری و سرپرست موسسه آموزش علمی- کاربردی فرهنگ‌و‌هنر با همراهی دکتر مجید سرسنگی، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و حسین پارسایی دبیر جشنواره، دو نمایشگاه تجسمی این جشنواره را نیز افتتاح کردند.

در این جشنواره، نگارخانه “پاییز” میزبان 54 اثر هنری شامل خوشنویسی، تصویرسازی، پوستر و عکس، نگارخانه “میرمیران” میزبان 28 اثر هنری شامل صنایع دستی، خوشنویسی، تذهیب، نگارگی، نقاشی و نقاشیخط و راهروی منتهی به این دو نگارخانه نیز میزبان 17 اثر از رشته های تذهیب، نگارگری، خوشنویسی و تصویرسازی خواهند بود.

همچنین، همزمان با مراسم افتتاحیه، استاد بابک اطمینانی، هنرمند نقاش، نیز در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران به سخنرانی درباره خلاقیت در نقاشی مدرن پرداخت که با استقبال خوبی از سوی هنرمندان، دانشجویان و علاقه‌مندان به هنر رو‌به‌رو شد.

گفتنی است، در این جشنواره دکتر بهرام کلهرنیا دبیر افتخاری بخش گرافیک-نقاشی- تصویرسازی و تایپوگرافی، استاد مجتبی آقایی دبیر افتخاری رشته عکس، استاد مصطفی آقامیری دبیر افتخاری رشته نگارگری، محمدرضا سعیدی دبیر هنری، میثم احمدی مدیر کمیته هماهنگی، ندا زندی مسئول دبیرخانه، علیرضا بکایی دبیر قرآنی جشنواره، استاد پیمان پیروی مدیر اجرایی رشته خوشنویسی، مهراوه رزازی‌فر مدیر اجرایی رشته نگارگری، منصوره ولی‌خان مدیر اجرایی رشته طراحی پوستر، سیما انصاری مدیر اجرایی رشته تایپوگرافی، ندا رسولی ارسی مدیر اجرایی رشته نقاشی، لیلا نورایی مدیر اجرایی رشته عکاسی، مریم صدیق مدیر اجرایی رشته تئاتر، رضا خسروی مدیر اجرایی رشته هم‌آوایی و تواشیح، روح‌انگیز شمس مدیر اجرایی رشته فیلم کوتاه و زهرا جمشیدی مدیر اجرایی رشته تصویرسازی بوده‌اند.

لازم به یادآوری است در جشنواره باران رحمت، 30 اثر در بخش تایپوگرافی، 19 اثر در بخش تصویرسازی، 11 اثر در بخش رقابتی نقاشی و 19 اثر در بخش جنبی نقاشی، 21 اثر در بخش خوشنویسی و 19 اثر در بخش تئاتر صحنه‌ای و خیابانی شرکت دارند؛ مراسم اختتامیه این جشنواره نیز 23 تیر، در خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان می‌توانند تا 25 تیر همه روزه، برای دیدن از آثار این نمایشگاه و شرکت در کارگاه‌های اختصاصی آن، به خانه هنرمندان ایران، واقع در خیابان آیت الله طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، باغ هنر، مراجعه کنند.

منبع خبر : هنرآنلاین

 

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.