رونمایی از کتاب ˝تاریخی برای آینده˝ صادق تیرافکن برای نخستین بار در ایران

نمایشگاه مروری بر سه دهه آثار صادق تیرافکن همراه با رونمایی کتابی از عکس‌های این هنرمند با عنوان ˝تاریخی برای آینده˝ با حضور رضا کیانیان، قاسم تیرافکن، محمدحسن حامدی، رضا حسینی و جمعی از مدیران گالری‌های خصوصی، هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر، جمعه 29 خرداد در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، در این نمایشگاه که به همت قاسم تیرافکن (برادر زنده‌یاد صادق تیرافکن) در دو نگارخانه “بهار” و “تابستان” خانه هنرمندان ایران برگزار شده است، در مجموع بیش از 70 اثر از آثار زنده یاد صادق تیرافکن به نمایش درآمده است.

نگارخانه “تابستان” خانه هنرمندان ایران، در این نمایشگاه میزبان 55 اثر سیاه و سفید با 6 موضوع عاشورا، جنوب، ارامنه، نقاشی، شمال و متفرقه است. این آثار با ابعاد 40 در 26 سانتیمتر و در 25 ادیشن خلق شده‌اند که از ادیشن 5 آنها در این نمایشگاه به فروش می‌رسند؛ ادیشن 5 به قیمت 5 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده و هر ادیشن دیگر با 200 هزارتومان بیشتر از قبلی، به فروش خواهد رسید. همچنین در این نگارخانه، 2 اثر کلاژ، 4 عکس رنگی روی بوم از سری “مرد ایرانی” مربوط به سال 1379 و یک چیدمان با عنوان “حجله” به نمایش درآمده است. در نگارخانه “بهار” نیز 15 عکس رنگی، کلاژ و یک چیدمان در معرض دید عموم قرار گرفته است.

همزمان با افتتاح این نمایشگاه، کتاب “تاریخی برای آینده”، شامل گزیده‌ای از عکس‌های صادق تیرافکن برای نخستین‌بار در ایران رونمایی شد. در حاشیه این رویداد قاسم تیرافکن، ضمن اشاره به اینکه تلاش شد که کتاب “تاریخی برای آینده” به بی‌ینال ونیز برسد و در اختیار علاقه‌مندان به هنر ایران قرار گیرد، اظهار داشت: استقبال از این کتاب که به زبان انگلیسی منتشر شده در ونیز بسیار خوب بود. این نخستین‌بار است که این کتاب در ایران رونمایی و عرضه می‌شود.

او ضمن بیان علاقه‌مندی برای برگزاری نمایشگاه مروری بر آثار برادرش در خانه هنرمندان ایران، به ویژگی‌های نمایشگاه حاضر اشاره کرد و گفت: بسیاری از هنرمندان و اهالی هنر با آثار صادق آشنا هستند اما این نمایشگاه فرصتی است برای کسانی که به آثار او علاقه‌مندند و یا کمتر با روند کاری او آشنا بوده‌اند. برای من بسیار مهم است که تکنیک‌های کاری او دیده شود زیرا یک سری کارها و تکنیک‌ها توسط او در سال‌هایی انجام شده است که هیچکس دیگر با آن آشنا نبوده است در نتیجه برخی 10-15 سال بعد این کارها را تکرار کردند و بسیاری از نظر تاریخی نمی‌دانند که این آثار و تکنیک‌ها نخستین‌بار توسط صادق تیرافکن انجام شده بوده است.

قاسم تیرافکن در پایان با بیان یکی دیگر از ویژگی‌های آثار برادرش، افزود: او کارهایش را برای خودش خلق می‌کرد و نه برای فروش و به همین دلیل است که آثار، ویژگی‌های مختص او را به نمایش می‌گذارند. آثاری که در این نمایشگاه برای فروش ارائه شده است، آنهایی هستند که خود او دوست داشت و از میان تعداد زیادی از عکس‌هایش در هر موضوع، برای نمایش انتخاب کرده بود.

همچنین محمدحسن حامدی، مدیر نشر پیکره و مدیرمسئول نشریه تندیس در حاشیه بازدید از این نمایشگاه، گفت: اینکه علاقه‌مندان می‌توانند مجموعه‌ای از آثار صادق تیرافکن را به صورت گزیده که فکر می‌کنم از هر دوره، یک یا چند اثر را شامل می شود، به صورت یک نمایشگاه ببینند، اتفاق خوبی است. به عنوان مثال خود من این سری از آثار تیرافکن را که با ترکیب پارچه انجام داده بود به این کاملی تا کنون ندیده بودم و برایم بسیار جالب بود. اصولا دیدن روند کاری یک عکاس، آن هم عکاسی که نگاه اجتماعی دارد و به یک دیدگاه‌های مفهومی رسیده است، برای شخص من بسیار قابل تامل است.

حامدی با اشاره به شخصیت صادق تیرافکن، افزود: تیرافکن به طور کلی انسان پرشور و پیگیری بود. مثلا خاطرم هست آن زمان که خارج می‌رفت و می‌آمد، کتاب‌هایی را همراه خودش می‌آورد دفتر مجله و می‌گفت از نظر من ضرور دارد که این کتاب به فارسی ترجمه شود. از این منظر مهم است که پیگیر بود و برایش مسئله بود که شناختی که برای خودش در مراودات خارجی‌اش فراهم شده بود را برای هموطنانش هم فراهم کند. دغدغه‌های به خصوصی داشت، یادش بخیر.


مدیر نشر پیکره، در مورد کتاب “تاریخی برای آینده” نیز اظهار داشت: آثار این کتاب را که نگاه می‌کنید به خوبی نگاه یک انسانی را که در واقع شیفته عکاسی بوده است، می‌بینید. بعضی وقت‌ها هست که عکاسی در یک قالب خودش، هنرمندان را اغنا می‌کند؛ مثلا عکاسی مستند اجتماعی، عکاسی تبلیغاتی و … اما وقتی آثار تیرافکن را می‌بینیم، مشاهده می‌کنیم که از همه شاخه‌ها تجربه‌هایی داشته و بیشترین چیزی که در آثارش مشهود است بازیگوشی ذهن او است. هم بازیگوشی از نظر تجربه ژانرهای مختلف عکاسی و هم از بابت انتخاب تکنیک‌های مختلف؛ در نتیجه کار او تنها عکاسی نیست بلکه دخل و تصرف او بر روی اثر هنری مثل نوشتن، وصله‌کردن و … بر روی عکس هم هست.

گفتنی است، صادق تیرافکن، عکاس و هنرمند مفهومی متولد سال ۱۳۴۴ در نوزدهم اردیبهشت سال ۱۳۹۲ در شهر تورنتو در کشور کانادا درگذشت. پیکر او پس از انتقال به ایران در جوار حرم عبدالعظیم حسنی(ع) در شهرری به خاک سپرده شد. برخی از آثار این هنرمند عکاس در مجموعه‌های ثابت موزه‌های مختلفی چون موزه بروکلین نیویورک، موزه بریتانیا و همچنین موزه هنرهای معاصر تهران موجود است.

لازم به یادآوری است که همزمان با افتتاح نمایشگاه صادق تیرافکن، نمایشگاه عکس دیگری از آثار میثم حسنلو با عنوان “مهمان شهر” با موضوع زندگی مهاجرین افغان در ایران، در نگارخانه “زمستان” خانه هنرمندان ایران افتتاح شد و رضا کیانیان و دیگر هنرمندان از این نمایشگاه نیز دیدن کردند.

علاقه‌مندان برای دیدن نمایشگاه صادق تیرافکن می‌توانند تا 12 و برای دیدن آثار میثم حسنلو تا 7 تیر، همه روزه از ساعت 14 تا 21 به نشانی خیابان آیت الله طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، باغ هنر، خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.

منبع خبر : هنرآنلاین

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.