وبلاگ

رونمایی مجموعه قصه‌های فولکلور ایران

 

حافظ میرآفتابی تصویرگر معاصر با اعلام این خبر که مجموعه ۱۷ جلدی قصه‌های فولکلور ایران روز ۲۹ بهمن ماه در کرمانشاه رونمایی خواهد شد گفت: مجموعه قصه‎های فولکلور ایران پروژه‎ای است که اجرای بخش تصویرگری آن از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به من واگذار شده است. این پروژه به سرپرستی من و الهام صالحی و با همراهی گروه تصویرگری “نائیریکا” انجام شده است و اکنون منتظر رونمایی آن هستیم.
وی درباره این پروژه ۱۷ جلدی افزود: این کتاب‎‌ها گرچه داستان‎های عامیانه نقاط مختلف ایران را روایت می‌‏کنند اما ویژگی اصلی آن‌ها این است که بر مبنای گویش‎های در حال نابودی ایران شکل گرفته است و همه این داستان‎‌ها از زبان قدیمی‌ترین گویش‌ این زبان‌ها بیان شده است. به همین دلیل هر کتاب یک فایل صوتی قصه‌گویی با صدای این مردان و زنان کهنسال که بعضی از آن‌ها دیگر زنده نیستند ارائه خواهد شد.
میرآفتابی ادامه داد: داستان‎‌ها در این کتاب‎‏‌ها به گویش‎هایی مانند فارسی کرمانی، فارسی اصفهانی، فارسی، ترکی، فارسی کلهری، هندیجانی، همدانی، لری ممسنی، دماوندی، یزدی، سمنانی و وفسی گفته شده‎ است و همه این کتاب‌ها نیز به شکل دو زبانه منتشر شده‎اند.
این تصویرگر درباره شیوه تصویرسازی این کتاب‎‌ها نیز توضیح داد: در گروه “نائیریکا” ۱۳ هنرمند تصویرگر به همراه من و خانم صالحی روی این کتاب‎‌ها کار کرد. برای تامین منابع بصری این کتاب‎‌ها هر تصویرگر عناصر بصری مربوط به هر شهر یا استانی که به او اختصاص داشت کار کرد و جنبه‌‏های مختلف فرهنگی و بومی آن را مورد بررسی قرار داد تا تصویرسازی این کتاب‎‌ها نیز هماهنگ با متون و بر اساس میراث بصری‌‌ همان مناطق انجام شود.
میرآفتابی با بیان اینکه کار تصویرگری و گرافیک این کتاب‎‌ها یک سال زمان برده است افزود: چنین مجموعه‌‏ای پیش از این در کانون منتشر نشده بود و به نظر من یکی از شایسته‎‌ترین رفتارهایی است که از سوی کانون پرورش فکری در زمینه زبان‎‌ها و گویش‎های مختلف کشور انجام داده است.
وی ادامه داد: مدیریت بخش متون مجموعه ۱۷ جلدی قصه‎های فولکلور ایران برعهده اسدالله شکرانی بوده است. این کتاب ۲۹ بهمن ماه در کنگره بین‎المللی قصه‎گویی در کرمانشاه رونمایی خواهد شد. البته ممکن است در تهران نیز نمایشگاهی از آثار تصویرسازی این کتاب برگزار شده و کتاب برای علاقه‎مندان تهرانی دوباره رونمایی شود.

 

منبع خبر : تندیس مگ