گرامیداشت یاد روز مولانا در شیراز/ روایت الهی قمشه ای از ˝ گوینده بی منتها ˝

اینجا ایران است كه در تقویم رسمی‌اش هر سال هشتم مهر، روز بزرگداشت مولانا نام دارد و طبق معمول آن چه روی داده است، سكوت در عین پرحرفی است.

هرچند هشتم مهر ماه در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران، روز بزرگداشت مولانا نام گرفته است اما اصلا عجیب نیست كه هیچ خبری از این بزرگداشت، حتی در حد چند سخنرانیِ چند مولانا شناس، بجز در پایتخت، در سال‌های اخیر به نحو احسنت اجرا نشده و برنامه در خور شانی نیز به اجرا در نیامده است.

اما در این میان نکته بسیار قابل توجه و گفتنی که نظر هر فرهیخته دغدغه‌مندی را به خود جلب می‌کند، نقش پر رنگ دیگر سرزمین‌هاست که برای بدست آوردن و ثبت ادبا، عرفا و فرهیختگان سرزمین‌مان از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند و دائما فرصت را مغتنم می‌شمارند.

تركیه كه برای جذب گردشگر مولوی‌دوست، قونیه را كعبه آمال و آرزوهای خود كرده است، این قضیه را خیلی جدی‌تر از این حرف‌ها گرفت و در سال 2006 خبر داد قصد دارد ترجمه مثنوی معنوی را به ۲۰ زبان زنده دنیا تا پایان آن سال منتشر كند و این مهم را به ثمر رساند.

اما با تمام این تفاسیر، اینجا جای گفتن این حقیقت است که استان فارس دومین سالی است که به طور جدی یادروز مولانا را در مراسمی باشکوه گرامی می‌دارد و امسال هم برنامه‌های ویژه‌ای با حضور دکتر مهدیه الهی قمشه ای و استاد نیری در شیراز تدوین کرده است.

بهزاد مریدی، گرامیداشت مولانا جلال الدین بلخی را وظیفه همه دلسوزان زبان و ادبیات فارسی و اندیشه اسلامی دانست و با اعلام خبر اجرای یاد روز این عارف نامی در شیراز به هنرآنلاین گفت: هشتم مهرماه در تقویم رسمی ایران به نام بزرگمردی نام‌گذاری شده است که ادبیات و فرهنگ فارسی زبانان و حتی جهان مدیون اندیشه‌های بلند اوست.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس٬ عنوان این مراسم را “زهی گوینده بی منتها” اعلام و خاطرنشان کرد: دکتر مهدیه الهی قمشه‌ای از مولوی پژوهان شاخص کشور در این مراسم مهمان ویژه اهالی فرهنگ و هنر استان خواهد بود و دکتر یوسف نیری استاد برجسته دانشگاه شیراز نیز به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت.

مریدی با بیان اینکه مراسم بزرگداشت یادروز مولانا از ساعت ۱۹ امروز سه‌شنبه ۷مرداد ماه در تالار حافظ شیراز به اجرا در می‌آید از اجرای چندین برنامه هنری نیز در این مراسم خبر داد.

به گفته وی، اجرای گروه سازهای کوبه‌ای به سرپرستی حجت الله آزادی که قطعاتی از اشعار مولوی را اجرا می‌کنند اولین برنامه‌ای است که دبیر اجرایی گرامیداشت یادروز مولانا به آن اشاره کرد.

مریدی اجرای گروه کر شیراز به سرپرستی احسان سالاری با اجرای “نی نامه” را دیگر برنامه هنری “زهی گوینده بی منتها” دانست و گفت: “هفت شهر عشق” هم عنوان پرفورمنسی با بهره‌گیری از شعر٬ موسیقی و حرکات فرم است که توسط گروه فرهنگی و هنری خیابان هشتم با طراحی و هدایت سعید نظری و همراهی بازی‌سازان: حسن آقایی٬ فائزه عباسپور٬ نیره جمالی٬ میثم خورشیدی٬ حسنا قاضی زاده٬ حسین قهرمانی٬ شیدا کار آمد٬ رضا محمدی٬ شکیبا٬ علی رضا و محمدرضا هاشم پور اجرا می شود.

منبع خبر : هنرآنلاین

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)