تاریخچه استفاده از بج سینه

تاریخچه استفاده از بج سینه

تاریخچه استفاده از بج سینه

شاید تصور اینکه عنصری مانند بج سینه تاثیر بزرگی در طول تاریخ داشته است تا حدی دشوار باشد، اما این بج برای شرایط و افراد مختلفی از جمله جشن، موقعیت و شناسایی سمت افراد، شخصیت و خانواده و ادای احترام تعلق می گرفته است. در این مقاله به برخی از این بج های تاریخی اشاره می کنیم.

استفاده از بج سینه برای جشن

استفاده از بج سینه برای جشناولین بار استفاده از بج سینه به وسیله فردی به نام بنجامین وایتهد برای شرکت در جشن ها و به صورت سنجاق سینه صورت گرفت. پس از آن شرکت وی به طراحی بج سینه مخصوص مناسبت ها و برای سوغاتی و هدیه به مهمانان انجام می شد. مهم ترین جشنی که از این نوع بج ها استفاده شد، مهمانی ملکه ویکتوریا بود. پس از مدتی برای برگزاری تولدها نیز از بج استفاده شد.

نشان نیروهای جنگی و امنیتی

نشان نیروهای جنگی و امنیتیپیش از قرن 19 بج برای شناسایی نیروی پزشکی در جنگ استفاده می شد. این نشان ها چندان شناخته نشده بودند و از هیچ حمایتی هم برخوردار نبودند. در نیمه دوم این قرن به علت گسترش استفاده از سلاح گرم، افراد بیشتری زخمی و کشته شدند. پس از آن فردی به نام دونان کتابی با مضمون اهمیت دریافت کمک نوشت که در نهایت افرادی که بج پزشکی داشتند بیشتر مورد توجه و حمایت قانونی قرار گرفتند.

نشان کلانتر از معروف ترین بج های تاریخ است و اکثر افراد با آن آشنایی دارند. این بج معمولا به صورت یک ستاره با 5، 6 یا 7 پر طراحی می شد که در وسط آن کلمه کلانتر قرار داشت. طراحی بج سینه کلانتر نشان از اقتدار و درجه وی بود زیرا در آن زمان کلانتر نقش اجرای قوانین در هر منطقه را بر عهده داشت.

پس از آن پلیس ها و نیروی آتشنشانی نیز پس از سوگند به اجرای وظایف خود بج دریافت می کردند. هم اکنون نیز این نشان ها کاربرد دارند و به عنوان نمادی از اقتدار و احترام تلقی می شوند.

بج سینه دختران پیشاهنگ

دختران و گروه های پیشاهنگ، گروه دیگری هستند که از بج استفاده فراوان داشتند. دکمه، سنجاق سینه و تکه های پارچه از روش های ساخت بج سینه برای گروه های پیشاهنگ بود.

این گروه های پیشاهنگ اولین افرادی بودند که از بج برای نشان دادن گروه و باشگاه خاص و مهارت و علاقه در زمینه های مختلف استفاده کردند.

بج سینه Blue Peter

بج سینه Blue Peterآخرین نوع بج سینه تاریخی که بسیار نیز شهرت دارد، نشان آبی پیتر است. این نشان از سال 1963 به بعد برای تماشاچیان بین 6 تا 16 سال در یک برنامه تلویزیونی داده می شود و به معنی نشان نهایی موفقیت است. برای رسیدن به این بج باید کودکان چالش های فراوانی را پشت سر بگذارند تا در نهایت بتوانند به آن دست یابند. برخی از این چالش ها حفظ محیط زیست، باغبانی، بازی در تیم و… است.

بدین گونه رسیدن به یک بج می تواند افراد را تشویق به انجام فعالیت ها نیز کند و حتی افراد را تشویق به یادگیری مهارت های جدید کند.

استفاده از بج سینه در شناسایی محصول

استفاده از بج سینه در شناسایی محصولتولید بج سینه پس از چنین بازخوردی در زمینه شناسایی محصول به ویژه لباس ها مورد استقبال قرار گرفت. بسیاری از شرکت ها لوگوی خود را به صورت بج طراحی کردند و آن را در اختیار کارکنان خود قرار دادند. برخی از افراد و برنامه های مشهور برای جذب مخاطب و طرفداران بیشتر، بج های مخصوص به خود را روانه بازار کردند تا بتوانند حس گروه بودن را به افراد مختلف القا کنند. بنابراین رفته رفته بج سینه یکی از راه های اصلی برای تبلیغات و گسترش اعتبار مجموعه، محصول و شرکت شد.

تیم های ورزشی نیز از جمله گروه هایی بودند که در این دوره شروع به استفاده از لوگوی خود به عنوان بج بر روی لباس های ورزشی خود کردند. این روش طرفداران بیشتری را به سوی تیم جذب نمود.

در حال حاضر علاوه بر موسسات و سازمان ها، کلاب های شخصی در مدرسه و دانشگاه نیز از بج مخصوص استفاده می کنند تا هماهنگی و تعلق را نشان دهند. این گروه ها به فعالیت های خاصی می پردازند و علایق یکسانی دارند. افراد دیگر برای رسیدن به بج این گروه ها، گاهی باید چالش هایی را پشت سر بگذرانند، یا اینکه در زمینه ای دانش و یا مهارت خاصی داشته باشند.

تاریخچه استفاده از بج سینه

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.