روایت ۱۷ نقاش در گالری شیریننمایشگاه ˝نقاش راوی˝ در گالری شیرین و با حضور ۱۷ هنرمند جوان برگزار می‎شود.

نمایشگاه ˝نقاش راوی˝ در گالری شیرین و با حضور ۱۷ هنرمند جوان برگزار می‎شود.

فربد مرشدزاده کیوریتور نمایشگاه “نقاش راوی” که جمعه ۱۶ مرداد ماه در گالری شیرین افتتاح خواهد شد درباره این نمایشگاه به خبرنگار هاگفت: هنر معاصر ایران آن اندازه که تحت تاثیر هنر مدرن و پست مدرن است، نتوانسته ریشه‎های خود را پیدا کند. با این حال در هفتاد سال گذشته جریان‎هایی مانند مکتب سقاخانه یا رویکرد به سنت‌گرایی در دهه هفتاد شمسی را می‎توان به عنوان تلاش‎هایی برای توجه به این ریشه‌ها مثال زد.

وی ادامه داد: به نظر من نقاشی ایران جزء پنج نحله بزرگ نقاشی جهان است و می‌‏تواند در کنار سنت نقاشی چین و سنت نقاشی اروپا قرار گیرد و این موضوع اهمیت توجه دوباره به نقاشی ایرانی را نشان می‎دهد. در هفتاد سالِ پس از ظهور نقاشی نوگرایانه در ایران، ما هر ۱۰ سال یک بار شاهد موجی از سنت‌گرایی هستیم اما از آنجا که منابع کافی درباره نگارگری ایرانی وجود نداشته است این موج‌ها هر یک به شکلی خاص شکل گرفته‎اند. من در این نمایشگاه تلاش کرده‌ام بیشتر رویکردی عمل‎گرایانه داشته باشم. به همین دلیل در آثار این نمایشگاه نوعی ترکیب‎بندی با اولویت بخشی به عناصر تصویری مورد تاکید قرار گرفته است.

پوستر نمایشگاه “نقاش راوی”

کیوریتور نمایشگاه “نقاش راوی” همچنین اظهار کرد: کارت نمایشگاه ما براساس تابلوی “گریختن یوسف از زلیخا” اثر کمال‎الدین بهزاد شکل گرفته است. این اثر براساس یک قصه ساده است، قصه‎ای که در یک قاب به تصویر کشیده شده است. قصه عنصری است که می‎تواند به نقاشی معاصر ما هم راه یابد. البته آنچه از قصه مد نظر من است تنها روایت نیست بلکه من روایت را به عنوان نوعی ساختار در نظر دارم؛ مانند آنچه در نقاشی‎های هانیبال الخاص می‎توان مشاهده کرد. بر این اساس بحث اصلی ما در آثار این نمایشگاه ترکیب‌بندی بر اساس روایت است. همانطور که در یک قصه با روایتی رو‌به‌رو هستیم که البته می‎توان آن را به عنوان یک پلات در یک خط تعریف کرد. به همین دلیل در این آثار نیز این خط داستانی است که به ما می‏‌گوید نقاشی چطور دیده شود.

مرشدزاده با بیان اینکه در این نمایشگاه ۱۷ هنرمند آثار خود را ارائه خواهند کرد افزود: برای انتخاب هنرمندان تنها یک شرط وجود داشت و آن اینکه این هنرمندان چندان اسم و رسمی نداشته باشند و به همین دلیل ما بیشتر در دانشکده‎های هنر به دنبال آنها گشتیم. سعی کردیم این احساس را به هنرمندان جوان بدهیم که امکان جولان دادن دارند. من ایده نخستین خود را با این هنرمندان در میان گذاشتم و دوست داشتم که با هنرمندان جوان کار کنم زیرا معتقدم نسل جدیدی که در راه است توانایی دادن پاسخ جذاب به پرسش‎هایی که طرح می‎شود را دارند.

وی با بیان اینکه از همه هنرمندان خواسته‎ام هنگام کار واگویه‎های ذهنی خود را یادداشت کنند ادامه داد: از آنان خواستم اگر شعر یا ترانه‎ای را با خود هنگام نقاشی می‏‌کنند یادداشت کرده و قرار است همه این ریزقصه‎ها مطرح شده در نهایت کارها به شکلی بچینیم که قصه‌های جدید به وجود آید.

در این نمایشگاه آثاری از الهام بابایی، ابراهیم برفرازی، محسن جلیلی، شیدا حسن‎پور، هما حسینیان، فلورا دردشتی، محمد رحمت‎اللهی، حسن روح‎الامین، علیرضا شجاعیان، امیر ارسلان شریفی، آرمین عالیان، سها کبیری، مهشید مدنی، مریم معتضدی، فرهاد مفوز، امیر منفرد و شبنم همتی به نمایش گذاشته خواهد شد.

نمایشگاه “نقاش راوی” از ۱۶ تا ۲۸ مرداد ماه در گالری شیرین به نشانی خیابان کریمخان زند، خیابان سنایی، کوچه سیزدهم، پلاک پنج برگزار می‎شود.

منبع خبر : هنرآنلاین

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.