نشست خبری روز خانواده و تکریم بازنشستگان و آیین رونمایی از تندیس بازنشسته نمونه کشوری با حضور محمود اسلامیان مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور، مجید ملانوروزی مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و کامبیز صبری هنرمند مجسمه‌ساز و طراح تندیس صبح امروز 21 شهریور در سالن کنفرانس صندوق بازنشستگی کشور برگزار شد.

محمود اسلامیان در ابتدای این نشست گفت: ما طبق برنامه‌ای که به صورت یک سنت در روز 25 ذی‌الحجه در تکریم بازنشستگان برگزار می‌کنیم، امسال نیز تصمیم به برگزاری بزرگداشتی گرفتیم که شاید کمی نسبت به گذشته متفاوت باشد.

او ادامه داد: ما برای تکریم از بازنشستگان تصمیم گرفتیم که تندیسی را طراحی کنیم که هرسال در این روز به بازنشسته نمونه اهدا کنیم. البته در سال‌های گذشته ما تندیس تکیم را داشتیم اما هر سال این تندیس به یک شکل بود و نقش ثابتی نداشت.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کل کشور گفت: ما تصمیم گرفتیم تندیسی را طراحی کنیم که ماندگار باشد. به همین منظور درخواستی را به مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد که متولی امور هنری است، دادیم تا این تندیس با همکاری این دوستان و به دست هنرمندان برجسته کشور شکل بگیرد.

اسلامیان گفت: ما به دنبال طرحی بودیم که جدای از زیبایی‌های هنری در خور شان بازنشستگان باشد و به عنوان یک برند ما بتوانیم از آن استفاده کنیم و خوشبختانه این امر میسر شد.

اسلامیان در ادامه به ایراد پاره‌ای از توضیحات پیرامون تسهیلات جدید برای بازنشستگان و شرایط صندوق بازنشستگی کشور پرداخت.

صندوق‌ها باید موزه داشته باشند

مجید ملانوروزی مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در ادامه این مراسم گفت: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کار ما سیاست‌گذاری در زمینه هنر است  و ما به دنبال بالا بردن سواد بصری مردم و شهروندان هستیم. ما تصمیم داریم در این وزارتخانه وارد کارهای اجرایی نشویم و این انجمن‌ها و نهادهای مختلف هستند که کار اجرایی رویدادهای هنری را به عهده دارند.

او ادامه داد: در این سال‌ها بیش از 30 جشنواره تجسمی مانند حرکت، صنعت و معدن، نفس و غیره در حال برگزاری است که این خود نهادها هستند که وظیفه اجرای آن را بر عهده دارند که بر اساس اهداف خود این نهادها صورت گرفته است.

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی اظهار داشت: ما امروز از کمک به صندوق بازنشستگی در زمینه‌های هنری استقبال می‌کنیم. معتقدم امروز بسیاری از بازنشستگان می‌توانند در حوزه هنر فعالیت کنند و تجربیات آن‌ها در حوزه هنر کمک‌رسان باشد.

ملانوروزی گفت: امروز هنر به عنوان دومین بستر اقتصاد خلاق در جهان نقش تاثیرگذاری در پویایی و رشد بسیاری از سازمان‌ها و نهادها دارد. امروز بسیاری از صندوق‌ها و بانک‌ها در بیشتر نقاط جهان صاحب موزه هستند که من درباره مورد مشخص صندوق بازنشستگی معتقدم می‌توان گنجینه‌ای را با توجه به توان خود بازنشستگان ایجاد کرد.

او اظهارداشت: معتقدم صندوق‌ها و بانک‌ها باید به برگزاری حراج‌های هنری ورود پیدا کنند و در این مسیر آماده کمک‌رسانی به عزیزان در صندوق هستیم.

ملانوروزی درباره طراحی و ساخت تندیس “بازنشسته نمونه کشور” گفت: صندوق به دنبال المانی بود که هم بتواند سرمایه هنری باشد و هم شان بازنشستگان در آن رعایت شده باشد. امیدوارم عرضه این جایزه هم به خود هنر و هنرمند کمک خواهد کرد و هم به بازنشستگان کشوری. ما این همکاری را مطلع خجسته‌ای برای نزدیک شدن بازنشستگان و هنرمندان تلقی می‌کنیم.

پس از سخنرانی مجید ملانوروزی با حضور دو تن از بازنشستگان تحت پوشش صندوق، از تندیس “بازنشسته نمونه کشور” رونمایی شد.

طراحی این تندیس قدردانی از بازنشستگان بود

کامبیز صبری هنرمند مجسمه‌ساز و طراح این تندیس پس از رونمایی آن گفت: طرح من خوشبختانه از میان چند طرحی که مورد داوری قرار گرفت انتخاب شد. زمانی که به من گفتند قرار است تندیسی با این موضوع طراحی و ساخته شود اولین نکته‌ای که برای من تداعی شد حضور پر رنگ پدرم به عنوان یک بازنشسته بود که خودم دیدم چگونه سال‌ها در وزارت کار خدمت کرد. احساس کردم این توان در من وجود دارد تا به عنوان یک قدردانی از کسانی که مدت زمان ارزشمندی را به خدمتگزاری مشغول هستند، تشکر کنم و سرانجام کار به این نقطه رسید.

او ادامه داد: در طراحی این تندیس چند شاخص را در نظر داشتم. نکته اول به نوعی شفافیتی بود که در این اثر وجود دارد که به عقیده خودم از نظر هنری یک اقدام پیش روست.

این مجسمه‌ساز گفت: شفافیت به لحاظ معنی نشان‌دهنده تعالی وجود انسان است و معتقدم هر فردی با نزدیک شدن به بازنشستگی به شفافیت می‌رسد و با خود رو راست می‌شود. شایسته بود تا این شفافیت که در معنای گسترده‌ای وجود دارد در این اثر مورد توجه قرار بگیرد.

صبری گفت: در بالا و پایین این تندیس دو کره وجود دارد که نمادی از جهان هستند. در کره پایین که شکلی باز دارد انرژی به شکلی رها شده است اما این کره در بالا به دلیل بسته شدن دایره به یک پختگی رسیده است. در میان این دو کره نیز فیگورهای انسانی از کودکی تا سالیان بالاتر وجود دارد که همگی در یک تعلیق به سر می‌برند که مثل حرکت در زندگی است.

او گفت: در پایین این تندیس عنوان “بازنشسته نمونه” برگرفته از نقوش خط کوفی حک شده که به عنوان یک نشانه مهم در تاریخ هجری قمری از آن یاد می‌شود. در کنارهای این تندیس نیز یک بافت آجری طراحی شده که به عنوان ریشه و اصالت معماری ما علاوه بر یک ارجاع سمبولیک مانند یک خانه این خانواده را در برگرفته است.

صبری گفت: این اثر به صورت مشخص و در 50 ادیشن با امضای خود من به بازنشستگان عزیز هدیه می‌شود.

منبع