تابناک: «رخ دیوانه»، «عصر یخبندان»، «شکاف» و «دوران عاشقی» و «مرگ ماهی» مجموعه آثار نسبتاً قابل توجهی است که شاید بتوان در میان برندگان سیمرغهای بلورین، حضورشان را پررنگتر دید و در بخش سودای سیمرغ نیز احتمالاً توجه بیشتری را به خود جلب خواهند کرد؛ اما نمیتوان از سایر آثار راه یافته به بخش اصلی جشنواره نیز غافل شد.
بیست و دو فیلم در بخش سودای سیمرغ به عنوان بخش اصلی سی و سومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درخواهند آمد و ترکیب کلی آثار به گونهای است که عرصه بیشتر در اختیار جوانها قرار گرفته و میانگین سنی فیلمسازان حاضر در بخش اصلی نسبت به دورههای پیشین به شدت کاهش یافته و این اتفاق نیز به تغییر نسلها و گسترش کمی فیلمسازان ایران بازمیگردد؛ اما آیا این رشدی کمی با رشد کیفی نیز همراه شده است؟
بخش سودای سیمرغ سیوسومین جشنواره فجر به عنوان بخش اصلی جشنواره فیلم فجر، همواره بیشترین توجهات را به سمت خود جلب نموده و در این دوره نیز حضور برخی فیلمها در میان ۲۲ فیلم حاضر در این بخش، این امید را زنده نگه داشته که همچنان سودای سیمرغ، بخشی جدیتر از نگاه نو باشد؛ اما آیا سودای سیمرغ همچنان موقعیت همیشگیاش را حفظ کرده و عدم حضور برخی چهرههای پرسابقه سینما در این بخش، تأثیری در کیفیت این بخش نداشته است؟
این پرسشی است که با دیدن آثار ۲۳ کارگردان که ۲۲ اثر را در بخش رقابتی سودای سیمرغ به نمایش خواهند گذاشت، میتوان به پاسخش دست یافت و دریافت چه دورنمایی پیش روی گیشههای سینما در سال آینده است. فیلمهای اجتماعی به عنوان پررنگترین نوع فیلمهای حاضر در این دوره از جشنواره، از اهمیت فوق العادهای برخوردارند و بر همین مبنا، باید دید چند درصد این فیلمها ارزش تجاری دارند و چند درصد جنبههای هنریشان پررنگ است و برای مخاطب عام جذابیت ویژه نخواهند داشت.
کیوان علیمحمدی و امید بنکدار با «ارغوان»، هومن سیدی با «اعترافات ذهن خطرناک من»، مسعود جعفری جوزانی با «ایران برگر»، کاوه سجادی حسینی با «بوفالو»، مرتضی فرشباف با «بهمن»، صادق صادق دقیقی با «تا آمدن احمد»، رضا کریمی با «تگرگ و آفتاب»، احمد رمضانزاده با «حکایت عاشقی»، شهرام شاه حسینی «خانه دختر»، فرزاد موتمن با «خداحافظی طولانی»، علیرضا رئیسیان با «دوران عاشقی»، ابوالحسن داودی با «رخ دیوانه»، بهروز افخمی با «روباه»، حسن نجفی با «شرفناز»، کیارش اسدیزاده با «شکاف»، نیکی کریمی با «شیفت شب»، کمال تبریزی با «طمع شیرین خیال»، مصطفی کیایی با «عصر یخبندان»، روح اله حجازی با «مرگ ماهی»، عبدالحسین برزیده با «مزارشریف»، هاتف علیمردانی با «مشرف به کوچه بینام» و بهرام توکلی با «من دیهگو مارادونا هستم» کارگردانهای باسابقهای هستند که در بخش اصلی رقابت خواهند کرد.
«رخ دیوانه»، «عصر یخبندان»، «شکاف» و «دوران عاشقی» و «مرگ ماهی» مجموعه آثار نسبتاً قابل توجهی است که شاید بتوان در میان برندگان سیمرغهای بلورین، حضورشان را پررنگتر دید و در بخش سودای سیمرغ نیز احتمالاً توجه بیشتری را به خود جلب خواهند کرد اما نمیتوان از سایر آثار راه یافته به بخش اصلی جشنواره نیز غافل شد.
منبع : برترین ها