تندیس و روش ها و تکنیک های تزیین

تندیس و تزئین

تندیس روش ها و تکنیک های تزیین

تندیس

بسیاری از مواد مورد استفاده در ساخت تندیس رنگ و بافت و زیبایی طبیعی دارند که این زیبایی تنها به کمک صیقل و صاف کاری نمایان می شود. تندیس هایی که با کنده کاری ساخته می شوند نیز پس از اتمام کار به وسیله سنگ، ماسه سنگ، سنگ زمرد و… به صورت خیس برای صاف کاری استفاده می شوند. اگر تندیس با مرمر و گرانیت ساخته شود نیازی به صیقل ندارد اما اکثر سنگ ها یکدست نیستند و پس از اتمام کار از موم برای رسیدن به سطح یکدست استفاده می شود.

برای رسیدن به زیبایی طبیعی چوب باید از سنباده زنی، تراشیدن یا روغن کاری استفاده نمود. فلزات نیز به وسیله دست و با کمک پشم استیل و کاغذ مخصوص صیقل می شوند. پس از آن نیز از انواع براق کننده برای افزایش کیفیت سطح استفاده می شود.

پوشش رنگ در تندیس

تندیس هایی که با موادی مانند چوب، سنگ، فلز، گچ، تراکوتا، فایبرگلاس ساخته شده اند در صورت صیقل قابل رنگ آمیزی هستند. در زمان های گذشته اگر تندیس منبت کاری شده بود تنها روکش سنگی یا گچی داشت. رنگ آمیزی و نقاشی مهارتی بود که تنها به متخصصان داده می شد.

تکنولوژی مدرن رنگ آمیزی به صورت امروزی برای تمام سطوح قابل اجراست. تندیس ها معمولا با آسیاب مکانیکی و با رنگ سلولوزی پوشیده می شوند. نقاشی و رنگ آمیزی برای بیان ایده و احساسات و ایجاد خصوصیات زیبایی به کار می روند.

تمام اشکال موجود در نقاشی مانند خط، رنگ، بافت و تن رنگ ها به روش های مختلف حجم، حرکت، فضا و نور ایجاد می کند. از این عناصر برای بیان پدیده های طبیعی، تخیلی و روابط بصری، داستانی و انتزاعی استفاده می شود.

طلا کاری یا تذهیب

سطوح چوبی، سنگی و گچی را می توان با طلا، نقره و فلزات دیگر به صورت بتونه کاری تزئین نمود. فلزات نیز اغلی در گذشته با طلا پوشیده می شدند.

برگ طلا هزاران سال به عنوان ابزاری برای تزئین استفاده می شده است و رنگ، ماندگاری و بازتاب آن با فرهنگ هر منطقه هم خوانی داشته است. طلا به علت انعکاس نور در تندیس موجب هیبت، شادی و شگفتی در انسان می شود. باید دقت داشت که طلا بسیار شکننده و ظریف است و استفاده از آن نیاز به مهارت فراوان دارد. با وجود شکننده بودن طلا، ماده بسیار پایدار و مقاومی است و به سختی لک و خراب می شود.

پتینه کاری

تندیس وقتی در معرض آب و هوا، خاک، مواد شیمیایی و یا حتی آب دریا قرار گیرد خوردگی و زنگ زدگی پیدا می کند که به آن زیبایی خاصی می بخشد. این حالت خوردگی را می توان به کمک مواد شیمیایی خاصی به صورت عمدی در سطح فلز ایجاد نمود تا یک پیوند خاص در آن ایجاد کند. معمولا این روش روی کارهای برنزی اعمال می شود و رنگ های خاص سبز، آبی، قهوه ای و سیاه ایجاد می کند. البته در تندیس آهنی نیز گاهی اجازه می دهند به صورت طبیعی زنگ بزند و پس از رسیدن به رنگ دلخواه آن را تثبیت می کنند.

به نظر می رسد تکنیک های پتینه کاری بر اساس آثار به جا مانده برنزی احتمالا از دوره رنسانس شروع شده است. این تکنیک برای باستانی نشان دادن آثار به کار می رفته است. به همین علت اکثر تندیس های از جنس مفرغ در رنگ های مختلف قهوه ای تا سبز ساخته می شدند.

آبکاری

سطوح تندیس های فلزی یا غیر فلزی را می توان با فلزاتی مانند نقره، طلا، کروم و مس پوشش داد. این روش از خوردگی تندیس های آلومینیومی جلوگیری می کند.

سایر روش ها

علاوه بر موارد ذکر شده می توان از روش های دیگری چون میناکاری، حکاکی، منبت کاری و … استفاده نمود. تندیس های سفالی را با انواع اکسید، لعاب براق یا مات و مواد رنگی پوشش می دهند. گاهی نیز تنها از خراش سطح استفاده می کنند.

گاهی برای تزیین سطح از خاتم، فیروزه، مروارید، مرجان و سایر سنگ های قیمتی نیز استفاده می شود.

فروشگاه نوین تندیس

طراحان و صنعتگران مجموعه نوین تندیس برای تحقق تصویر بصری خاص هر اثر خود از انواع روش های مختلف برای تزیین سطوح استفاده می کنند. مشتریان به راحتی می توانند از این سایت خرید آنلاین تندیس داشته باشند

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.