در جشنواره مد و لباس چه گذشت؟

چهارمین جشنواره مد و لباس فجر با ارائه بخش‌های متنوع فرهنگی، هنری، دانشگاهی و … به کار خود پایان داد.

55246_635615902638348645_m

نمایشگاه چهارمین جشنواره مد و لباس فجر روز 16 اسفندماه به کار خود پایان داد. میزبان جشنواره امسال نمایشگاه بین‌المللی تهران بود و انتخاب این محل مزایا و معایب مختلفی داشت. بیشتر شرکت‌کنندگان در نمایشگاه سالن‌های بزرگ و غرفه‌های مرتب را از مزایای این انتخاب می‌دانستند، اما عده‌ای از غرفه‌داران نظر دیگری داشته و جدا بودن سالن‌ها و بخش‌های مختلف را باعث نادیده گرفته شدن بعضی از غرفه‌ها می‌دانستند. به عقیده مدیر یک آموزشگاه طراحی لباس، بیشتر بازدیدکنندگان برای خرید لباس و دیدن بخش عرضه لباس به نمایشگاه می‌آیند و جدا بودن سالن‌ها باعث می‌شود آنها بدون دیدن بخش‌های دیگر از نمایشگاه خارج شوند.

از سوی دیگر بعضی از غرفه‌داران جدا بودن سالن‌ها را باعث تخصصی‌تر شدن کار دانسته و فضای نمایشگاه بین‌المللی را مناسب این کار می‌دانند. علاوه بر این عده‌ای از طراحان لباس عقیده دارند حضور بخش عرضه باعث می‌شود این جشنواره از حالت تخصصی خارج شده و به اهداف مورد نظر خود نرسد. این گروه عقیده دارند جشنواره مد و لباس فقط باید به بخش هنری موضوع بپردازد تا با انجام یک فعالیت تخصصی زمینه برای ارتقای پوشاک جامعه فراهم شود.

نقطه قوت جشنواره چهارم اختصاص سالنی جداگانه به بخش نمایش و طراحی دکور خاص آن بود. این اتفاق که پیش از این سابقه نداشته با استقبال زیاد طراحان و بازدیدکنندگان مواجه شد. سالن 27 نمایشگاه بین‌المللی به صورت نمادی از شهر تهران طراحی شد و لباس‌های طراحان مختلف در ویترین فروشگاه‌ها به نمایش گذاشته شدند. در میان این آثار لباس‌هایی از طراحان مطرح مانند مهلا زمانی و آنا ثانی دیده می‌شد و در ویترین‌های دیگر آثاری از برندهای زریر، رج، ایران زمین و… وجود داشت. پیراهن سیاهی از آثار آنا ثانی در میانه خیابان اصلی سالن قرار گرفته بود، در حالی‌که خط سفید وسط خیابان روی دامن بلند آن امتداد یافته و به نوعی نمایانگر ارتباط میان لباس و محیط اطراف آن بود.

download

ک خیابان فرعی سالن 27 به نمایش آثار بخش مسابقه طراحی لباس اختصاص داشت. در ویترین‌های این خیابان آثار مختلف شامل مانتو، لباس کار، لباس کودک و لباس مردانه به نمایش گذاشته شده بود و منتخبان مسابقه طراحی لباس در روز اختتامیه جشنواره معرفی شدند.

قسمت دیگری از این سالن به بخش دانشگاهی اختصاص داشت و کارهایی که دانشجویان برای لباس و پارچه طراحی کرده بودند در آن به نمایش گذاشته شده بود. در کنار طرح پارچه‌ها منابع الهام طراح نوشته شده و نمونه هایی مانند سفالینه‌های سیلک، آینه کاری، نگاره‌های شاهنامه و…دیده می‌شد. طرح‌هایی که در این غرفه قرار داشت برای لباس‌ کودک و نوجوان، مانتو، لباس فرم، لباس گروه موسیقی و… طراحی شده بود.

علاوه بر این امسال برای اولین بار جشنواره مد و لباس شاهد برگزاری مسابقه زنده طراحی لباس بود. در این مسابقه داوطلبان در سالن 27 با موضوعی که در همان لحظه به آنها داده می‌شد به طراحی لباس می‌پرداختند و برندگان آن به مرحله بعد می‌رسیدند. در نهایت پس از چند مرحله رقابت مرجان کشاورز و حمیده همتی به عنوان طراحان برگزیده سال 93 معرفی شدند.

در سالن 6 که مختص بخش دانشگاهی و اقوام بود، 38مرکز فنی و حرفه‌ای و 72 دانشگاه فعال در حوزه مد و لباس حضور داشتند. غرفه‌های آموزشی و دانشگاهی با ارائه طرح و لباس‌های تولید شده توسط هنرآموزان خود به معرفی قابلیت‌ها و امکانات آموزشی خود می‌پرداختند. غرفه‌های شهرستانی هم با ارائه لباس و لوازم جانبی متعلق به استان خود جلوه‌ای رنگارنگ و شاد در فضای نمایشگاه ایجاد کرده بودند که برای بازدیدکنندگان جذابیت زیادی داشت. در بعضی از این غرفه‌ها علاوه بر ارائه لباس به شکل قدیمی و سنتی آن، لباس‌های جدیدتری که بر اساس طرح‌های آن منطقه تولید شولید بود عرضه می‌شد.

سالن 7 نمایشگاه بین‌المللی هم به بخش صنعت، بین‌الملل، نشریات و سایت‌ها اختصاص داشت. اگرچه در غرفه‌های برزیل و ایتالیا لباسی دیده نمی‌شد اما در غرفه‌های افغانستان، ترکیه و قزاقستان لباس‌های سنتی آن کشورها در رنگ‌های متنوع به نمایش گذاشته شده بود که بخشی از تاریخ پوشاک آنها را نشان می‌داد. برگزاری مسابقه طراحی لباس در غرفه ایتالیا هم از نکاتی بود که عده زیادی از جوانان علاقه‌مند را به خود جذب کرد.

در بخش صنعت نیز غرفه‌های مختلف به ارائه ماشین آلات چاپ روی پارچه، صنعت نساجی، بافت‌های سنتی و… پرداختند تا طراحان و تولیدکنندگان را با قابلیت‌های خود آشنا کنند. تعدادی از مجلات تخصصی مد و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی مد و لباس نیز در سالن 7 حضور داشتند تا ضمن آشنایی با فعالان این حوزه، زمینه فعالیت‌های گسترده‌تری را فراهم کنند.

در نهایت با برگزاری مراسم اختتامیه در روز 18 اسفندماه برگزیدگان بخش‌های مختلف دانشگاهی، مقالات، کتاب و طراحان برگزیده بخش مسابقه طراحی لباس معرفی شدند.

منبع خبر :هنر آنلاین

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.