تندیس مهم‌ترین جشنواره‌های فیلم در دنیا چیست؟

تندیس

 

خلاصه:

صنعت سینما و فیلم سازی هر روز گسترش می‌یابد، این صنعت آنقدر گسترده است که هر کشوری برای خود جشنواره‌های سالانه برگزار کرده و با اکران فیلم‌های برتر و انتخاب بهترین بازیگران، کارگردان‌ها، تصویربرداران، صدابرداران، موسیقی، فیلم‌نامه و غیره رقابتی هیجان‌انگیز را رقم می‌زنند. علاوه بر جشنواره‌های داخلی، جشنواره‌های بین‌المللی زیادی هم در دنیا وجود دارد که کمابیش شما هم از آن‌ها شنیده‌اید. اگر تا پایان این مطلب همراه ما باشید می‌خواهیم درباره جوایز این جشنواره‌ها و تندیس‌هایی که در آن‌ها اهدا می‌شود صحبت کنیم.

 


امروز می‌خواهیم باهم تندیس‌هایی که در بزرگترین جشنواره‌های فیلم در دنیا اهدا می‌شود را بررسی کنیم. هیچ جشنواره‌ای مثل فیلم در دنیا مورد استقبال قرار نمی‌گیرد؛ فیلمسازی و فیلم دیدن بسیار هیجان انگیز است، سالانه در دنیا هزاران فیلم ساخته می‌شود. فقط هند سالانه چیزی حدود 1200 فیلم تولید می‌کند، نیجریه بعد از بالیوود رتبه دوم را دارد که سالانه حدود 800 فیلم تولید می‌کند، بعد از این دو نیز هالیوود است که حدود 500 فیلم در سال تولید می‌کند. این صنعت آنقدر گسترده است که سالانه میلیون‌ها دلار صرف هزینه ساخت فیلم و فروش آن در سینماها می‌شود. صنعت سینما و فیلم سازی هر روز گسترش می‌یابد، این صنعت آنقدر گسترده است که هر کشوری برای خود جشنواره‌های سالانه برگزار کرده و با اکران فیلم‌های برتر و انتخاب بهترین بازیگران، کارگردان‌ها، تصویربرداران، صدابرداران، موسیقی، فیلم‌نامه و غیره رقابتی هیجان‌انگیز را رقم می‌زنند. علاوه بر جشنواره‌های داخلی، جشنواره‌های بین‌المللی زیادی هم در دنیا وجود دارد که کمابیش شما هم از آن‌ها شنیده‌اید. اگر تا پایان این مطلب همراه ما باشید می‌خواهیم درباره جوایز این جشنواره‌ها و تندیس‌هایی که در آن‌ها اهدا می‌شود صحبت کنیم.
 
جشنواره فیلم ونیز
همانگونه که از اسم جشنواره پیدا است، این جشنواره ایتالیایی است و اتفاقا قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی در دنیا است که از سال 1932 تاکنون سابقه دارد، یعنی بیش از 80 سال سابقه. در جشنواره فیلم ونیز چند نوع تندیس اهدا می‌شود که مهم‌ترین آن تندیس شیر طلایی است. تندیس دیگر این جشنواره جام روباه است که به بازیگران برگزیده زن و مرد اهدا می‌کنند.


 
تندیس شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز
•           تندیس شیر طلایی
مهمترین تندیس در جشنواره فیلم ونیز همین شیر طلایی است، اینکه چرا شیر نماد این جشنواره است، به علت تصویر روی پرچم ونیز است که یک شیر بالدار است. این تندیس معتبر از سال 1949 ساخته و به برگزیدگان صنعت سینما اهدا می‌شود. بازیگران و کارگردانان مشهوری توانسته‌اند این جایزه را کسب کنند، از ایران جعفر پناهی یکبار این جایزه را برده است.
•           تندیس شیر نقره‌ای
تندیس شیر نقره‌ای جایزه سطح دوم جشنواره فیلم ونیز است. این جایزه هم از اعتبار بسیاری برخوردار است.
 
جشنواره فیلم اسکار
اسکار نه فقط برای اهالی فیلمسازی و بازیگری، بلکه برای هرکس که به فیلم علاقه دارد نامی آشنا است. اسکار یا جایزه آکادمی جشنواره‌ای آمریکایی است که مهمترین و بزرگترین جشنواره فیلم در دنیا به حساب می‌آید. اسکار 9 جایزه و 9 تندیس دارد که از مهمترین جایزه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
تندیس جایزه گرمی – اسکار
تندیس و جایزه گرمی
آن‌ها جایزه و تندیس گرمی است که از گرامافون گرفته شده است و به برترین‌های موسیقی اهدا می‌شود.
 
تندیس جایزه امی- اسکار
تندیس و جایزه امی
این جایزه و تندیس آن نیز به منتخب بهترین‌های آثار تلویزیون اهدا می‌شود.
 
تندیس جایزه تونی- اسکار
تندیس و جایزه تونی
این تندیس به منتخب‌های حوزه تئاتر اهدا می‌شود و بسیار معتبر است، داشتن این تندیس برای افراد در حد جایزه اصلی اسکار است.
 
تندیس اصلی اسکار که یک شوالیه شمشیر به دست روی یک حلقه فیلم ایستاده است
تندیس اصلی اسکار
تندیس طلایی اصلی اسکار نماد یک مرد شوالیه است که شمشیری به شکل صلیب در دست دارد، این مرد طلایی روی یک حلقه فیلم ایستاده است، این حلفه فیلم دارای 5 پره است که به معنی عناوین اصلی آکادمی اسکار یعنی کارگردان، تهیه کننده، بازیگر، جلوه‌های ویژه و نویسنده است. تندیس اسکار 34 سانتی‌متر ارتفاع و 3 کیلو 800 گرم وزن دارد، جنس این تندیس ترکیبی از طلا و آهن است.
 
ساخت جایزه اسکار از سوی متخصصین
در زمان جنگ جهانی دوم به خاطر شرایط جنگ و کمبود فلزات استفاده شده در این تندیس، از انواع گچی آن استفاده شد اما بعدها آکادمی از کسانی که این تندیس را دریافت کردند دعوت کرد تا تندیس برنزی با روکش طلا دریافت کنند. این تندیس با ارزش از فلزاتی همچون مس، نیکل، طلا، سرب و قلع تشکیل شده است. حدود 100 متخصص مجسمه سازی روی جایزه اسکار کار می‌کنند.
 
جشنواره فیلم کن
جشنواره فیلم کن فرانسه نیز از شهرت بسیاری برخوردار است، این جشنواره هر ساله در کن فرانسه برگزار می‌شود و از سال 1939 سابقه دارد. شرکت در جشنواره فیلم کن فرانسه برای هر هنرمندی با ارزش است چه برسد به برنده شدن جایزه این جشنواره و تندیس آن که به شکل یک برگ نخل بوده و به نخل طلایی معروف است.
 
تندیس نخل طلایی جشنواره کن
تندیس نخل طلایی
تندیس نخل طلایی از همان ابتدای راه اندازی جشنواره فیلم کن، همراه این جشنواره نبود، بلکه از سال 1965 این تندیس به جشنواره کن اضافه شد. تا پیش از آن جایزه جشنواره چیز دیگری بود تا اینکه در سال 1965 به پیشنهاد هیئت داوران از گروهی هنرمندان و جواهرسازهان دعوت شد تا تندیس جشنواره کن را طراحی کنند. این جواهرسازان پیشنهاد ساخت یک نخل طلایی دادند که نماد شهر کن فرانسه است. برای ساخت این نخل، جواهرساز معروف فرانسوی یعنی لوچیته لازون انتخاب شد و تندیس نخل طلایی به عرصه بازیگری و سینما وارد شد. این تندیس هرساله به بهترین بازیگران و کارگردان‌ها اهدا می‌شود. گفته می‌شود برای ساخت هر یک از این نخل‌ها 40 ساعت زمان نیاز است. شیوه ساخت آن به این صورت است که موم داغ را داخل قالب نخل ریخته و بعد از آنکه موم سرد شد آنرا خارج می‌کنند و با موادی روی آن را پوشانده تا سفت شود. جنس این تندیس از طلای 18 عیار بوده و بسیار باارزش است.
 
تندیس دوربین طلایی جشنواره فیلم کن
از جوایز دیگر جشنواره کن، تندیس دوربین طلایی است که به بهترین فیلم بلند انتخاب شده در یکی از بخش‌های رسمی اهدا می‌شود. جشنواره فیلم کن یکی از معتبرترین جشنواره‌های بین‌المللی است که بازیگران و کارگردان‌های مشهور جهانی توانسته‌اند صاحب تندیس نخل طلایی آن شوند. از ایران نیز تنها عباس کیارستمی با فیلم طعم گیلاس توانسته است در سال 1997 برنده این تندیس و جایزه باشد.
جشنواره‌های بسیار دیگری نیز وجود دارد که هر کدام تندیس‌های مخصوص به خود را دارند از جمله جشنواره فیلم برلین با تندیس خرس طلایی و خرس نقره‌ای که فیلم‌های ایرانی بیشتری در آن صاحب جوایز شده‌اند، جشنواره فیلم سن سباستین که تندیس آن یک صدف طلایی است و کارگردان‌هایی مثل داریوش مهرجویی و بهمن قبادی توانسته‌اند در آن صاحب مقام شوند. جشنواره فیلم لوکارنو با تندیس یوزپلنگ طلایی و جشنواره‌های دیگری که در مطالب آینده به آن‌ها خواهیم پرداخت.
 
 
 

 

برای ثبت سفارش درسایت نوین تندیس لینک روبرو را کلیک کنید

به نوین‌تندیسی‌ها، امتیاز دهید... 🙂

میانگین امتیازات ۵ از ۵
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.