لوح تقدیر برنجی

لوح تقدیر برنجی چیست؟

لوح‌ یه چیزی مثل یادگاری از روزهایی است که برای یک نفر خاطره سازه. میتونه یادآور یک کارمند، پزشک، کارگر یا معلم نمونه باشد.

چیزی که باعث بشه، کسی که این لوح را دریافت کرده، روزی بیش از پیش به خودش افتخار کنه و بگه که، دمم گرم، چقدر خوب بودم قبلنا…

لوح‌ها از لحاظ متریال به چندین دسته تقسیم میشن که لوح تقدیر برنجی، نمونه‌ای از اونهاست. این لوح از جنس ورق برنج با ضخامت های حدود یک میلیمتر ساخته می‌شود.

لوح تقدیر برنجی

شیوه ساخت الوح تقدیر برنجی به این صورت است که ابتدا ورق برنج تهیه شده به وسیله دستگاه نمد و پولیش، پرداخت می شود و یک حالت صیغلی پیدا می‌کند. بعد از مرحله پرداخت هم نوبت به ایجاد یک لایه روکش مخصوص و حساس به نور است که بر روی ورق قرار می‌گیرد که در مراحل بعد، از آن استفاده می گردد.

پس از آن نیز نوبت به ایجاد نقش و نوشته‌های مورد نظر بر روی آن می رسد که بر اساس فایل طراحی شده توسط طراح مجموعه و تایید شدن طرح توسط سفارش دهنده، تصاویر لوگو و نوشته‌ اجرا خواهد شد.

فایل طراحی لوح تقدیر برنجی، بر روی کاغذ کالک یا فیلم لیتوگرافی با رنگ مشکی پیاده میشه که یکی از این دو فیلم یا کاغذ کالک بنا بر ریز بودن یا کیفیت طرح انتخاب میشن که اصولا فیلم از نظر اجرا، کیفیت بالاتری دارد ولی در مواردی که نوشته‌ها درشت هستند، دیگر نیازی نیست که هزینه بیشتری بابت فیلم داده شود و تفاوتی هم نمی‌کند و از کالک استفاده می‌شود. البته این نکته رو هم عرض کنیم که، در پرینت فیلم، طرحی که در آخر دیده می‌شود و باید برجسته باشد و به صورت شفاف دیده می‌شود. حاشیه‌ها و ناحیه‌های اطراف آن نیز سیاه می‌شود و در اصطلاح طرح قبل از پرینت اینورت یا برگردان می‌گردد.

پس از پرینت طرح بر روی فیلم، ورق برنج و فیلم بر روی هم قرار می گیرند و در جای مناسب منطبق می شوند و در داخل دستگاه نور گذاشته می‌شوند. در دستگاه نور بر روی آنها به وسیله پروژکتور مخصوص نور تابانده شده و مدت زمانی طول می‌کشد که فرآیند مورد نظر انجام شود. در این فرآیند، نقاطی که نور به اونها تابانده شده یعنی ناحیه‌هایی که قرار است برجسته شوند بر اثر تابش نور نسبت به اسید مقاوم می‌شوند و نقاط دیگر که در فیلم سیاه بودند و نور نخوردند، اسید بر روی آنها اثر می کند.

این سوال پیش میاد که چرا باید از اسید استفاده کنیم؟

اسید باعث خورده شدن سطح ورق برنج و ایجاد ماتی در آن می‌شود. اگر زمان ماندن در اسید مخصوص کم باشد، فقط یک سطح فرورفتگی بسیار ناچیز اما با بافت مات بوجود می‌آید و بالعکس اگر مدت زمان بیشتری در اسید بماند، سطح در حد چند دهم میل تو رفته می‌شود.

می‌دونستین زمان اسید کاری در لوح تقدیر برنجی بسیار مهم است؟

چرا ؟؟؟

هنگامی که بخوایم درون ناحیه‌های فرو رفته، رنگ استفاده کنیم؛ این تورفتگی باید به حدی باشد که رنگ درون آن بماند و در زمان کوتاهی پاک نشود. پس هنگام رنگ گذاری باید به عمق اسید کاری نیز توجه شود و قبل از اینکه تصمیم به اسید کاری ورق بگیریم باید مشخص کنیم که محصول نهایی مات و براق باید باشد یا رنگی.

پس از مرحله اسید کاری نیز نوبت به برشکاری ورق می‌رسد که بنا بر شکل و طرح از قبل تعیین شده به تناسب خطوط حاشیه و علامت‌های گذاشته شده ورق برنج برش می‌خورد. عملیات برشکاری در اشکال هندسی صاف مانند مربع یا مستطیل به وسیله گیوتین دستی انجام می‌شود که خطوط مستقیم را به راحتی می‌برد اما برای برشکاری شکل‌های پیچیده منحنی یا دایره نیاز به مهارت و تجربه می‌باشد که با اره مویی و توسط استاد کار انجام می‎شود.

در بعضی از اشکال نیاز به برش حفره‌هایی در داخل شکل است که برای این منظور ابتدا ورق به وسیله مته سوراخ شده و سپس تیغه اره مویی باز می‌شود و از سوراخ رد شده و دوباره به کمان بسته می‌شود. پس از برشکاری، شکل داخلی می‌بایست دوباره با تیغه باز شده و از درون شکل بیرون آورده شود. ملاحظه فرمودید که فرآیند برشکاری عملی است که نیاز به دقت و حوصله و زمان بر است.

البته چند سالی است که خطوط تولید و دستگاه‌هایی آمده است که فرآیند اسید کاری و برش توسط موادی خاص و با اصابت مواد با ورق برنج و پودر شدن مناطقی که باید برش بخورند انجام می‌شود که این روش برای کارهایی با تیراژ بالا معمولا انجام می‌گردد و در مواقعی که نقاط خالی برش خورده داخلی، زیاد باشد به علت زحمت زیاد در روش اره بری، این روش بهتر و سریع تر عمل خواهد کرد.

پس از برش در مواردی که لوح، مات و یا براق باشد، نیاز به آبکاری دارد و باید بسته به رنگ و کیفیت مورد نیاز با یکی از فلزات طلا، نیکل، مس یا برنج آبکاری شود تا ماندگاری و کیفیت نمای آن بالاتر برود. در مواقعی هم که اسید کاری عمیق انجام می‌شود و درون نوشته‌ها و اشکال رنگ‌گذاری می‌شود می‌توان فقط با یک اسپری براق کننده و تثبیت کننده مانند کیلر سطح لوح را پوشش داد که آن هم ماندگاری زیادی دارد و تنها تفاوت آن با سطح آبکاری شده از نظر جلا و براقی می‌باشد. پس از مراحل فوق لوح آماده است و می‌توان آن را بر روی محل مورد نظر نصب کرد. این مدل لوح تقدیر به صورت‌های گوناگون ارایه می‌شود.

شما طرفدار کدوم لوح تقدیر هستین؟

مات و براق یا رنگی؟

با توضیحاتی که ارائه دادیم، امیدواریم بتونین بهترین انتخاب رو بعد از خواندن این مطالب دریافت کرده باشید. قبل از ثبت سفارش حتما با مشاوران فروش ما ارتباط برقرار کنین تا بهترین مشاوره قبل از انتخاب کار خود را، دریافت کرده باشید.

همچنین ما در مجموعه نوین تندیس همواره از تمام مدل‌های اشاره شده تعداد مناسبی را از جعبه و پیلت گرفته تا لوح تندیس به صورت خام، آماده داریم و تنها با اجرای پلاک اختصاصی سفارش شما می‌توانیم، در زمان کم لوح تقدیر مد نظر شما را آماده و براتون ارسال کنیم.